Khamis, November 28, 2013

Semangat 'comeback'!

Melihat segala opsyen-opsyen yang ada di hadapan aku, ternyata ruang dan peluang untuk aku menjadi lebih baik dari apa yang sedang atau telah berlaku kepada aku sebelum ini adalah begitu prospektif.

Aku yakin dengan usaha berterusan dan semangat yang tidak kenal erti putus asa, harapan itu akan tetap menyala. Ini formula lazim. Semua orang boleh laksanakan andainya mahu capai  segala apa yang dicita. Pernah beberapa kali aku melihat dan menyaksikan ia terjadi. Orang yang biasa-biasa jadi luarbiasa. Orang yang miskin menjadi kaya. Orang yang ‘nobody’ menjadi ‘somebody’. Orang yang tiada apa-apa kini sudah jadi ada-ada. Itu semua dengan menggerakan diri dengan usaha dan kerja keras. Bijak dan cerdik itu akan datang dengan sendirinya.

Malam tadi, aku sempat duduk dan mendengar idea dan luahan seorang kawan yang pernah naik kaya, jatuh kaya dan mahu kaya lagi. ‘The rise and fall of a business mind’. Kali ini semacam dia mahu menyerap semangat yang ada disekeliling. Sudah lama katanya mahu mencari masa yang sesuai untuk buat ‘comeback’. Rezeki orang itu kadang-kadang apabila dikongsi dengan kita, memang rasa dia punya semangat. Semangat itu datang hanya dengan dua cara: Sama ada ia datang dengan sendirinya dari dalam atau ia perlu dicari dengan ruang dan peluang yang ada tadi.

Kali ini aku harapkan, bukan fatamorgana lagi.  

0 comments:

Blog Archive

Cari Blog Ini

Dikuasakan oleh Blogger.

A Block of Text

A Block of Text


Hi. Saya kenal anda. Mungkin anda tidak kenal saya. Tiada masalah. Mari berkenalan!

About Me

About Me

Blogger templates

ENTRI TERBARU

Masih dalam kerugian.

Ya. Macam biasa aku akan cakap: "Masa berjalan begitu pantas" Walaupun bukannya dihamburkan secara colloquial, aku tetap masih l...