Selasa, Mei 29, 2012

Demi rasa ini

Merasakan perasaan yang bercampur-baur sekarang. Ada kala hati ini rasa suka dan gembira, ada kalanya jiwa ini rasa menghimpit dan kecewa pula. Namun, sebagai manusia aku rasakan ia agak lazim. Cuma betapa kuatnya kita dapat hadapinya.

Khamis, Mei 24, 2012

From all sides


This has been a challenging week as usual. And that too indicates the level of strength that I have to accumulate will have to double up even. More things coming meaning more new challenges. Be it new or old.

Take it all in, from all sides.

Khamis, Mei 17, 2012

'Complexity' rancangan aku mungkin sudah ada yang tahu sejak dari dulu


Merasakan hidup dalam keadaan yang tidak menentu kadangkala membuatkan kita senantiasa berfikir secara lebih kuat daripada biasa. Dan apabila kita berfikir lebih kuat daripada biasa, maka secara semulajadinya juga simbiotik psikologikal akal dan biologikal badan pasti akan bertindak dengan satu sinergi yang belum pernah wujud sebelumnya.

Ini aku panggil prosesor kedewasaan hidup.

Atau dalam bahasa mudahnya: Hidup umpama roda. Kadangkala kita di atas, kadangkala kita dibawah.

Tapi aku sudah way pass ‘hidup umpama roda’. Kerana analogi yang aku rasai sekarang ini apabila hidup mula menekan, menarik, menolak, mencarik, merobek dan sebagainya berbeza mengikut siri-siri ujian yang Allah Taala datangkan pada aku. Apa pun terjadi, aku akan terus bersikap optimistik dan positif walaupun pada pandangan dan hemah orang lain di luar sana memadang aku terlalu ‘carefree’ dan tidak ada kewujudan masalah langsung. Normally, that is the biggest challenge that an optimist like me would most probably have to endure everytime. For me, to be in the depth and at the centre of the problem core itself is a no way out situation unless you have a way of being plain ‘cool’ about it. And by being plain ‘cool’ about it is to make all necessary emotional driven action in check. Not to to rush things and not to jump into conclusion. Problems need analysis and post-analysis to solve. To deal with problems is to deal and utilize with whatever experiences and exposures you had before hand.

Aku pasti hikmah datang dalam pelbagai bentuk termasuklah bentuk yang kita belum jelas tahu sama ada ia betul-betul berbentuk problematik ataupun sebaliknya.

Cuma sekarang, aku mahu dan akan terus bersikap ‘cool’ about it dengan menggerakkan segala jentera psikologikal berteraskan positiviti dan mekanisme biologikal berpandukan sifat optimistik yang terkumpul sejak dahulu.

Heck, aku kena tabah dan sabar dengan berlebihan lagi.    
    

Rabu, Mei 16, 2012

Guru Hari Selamat

Sungguh tidak aku sangka.

Dalam diam tak diam, ada juga yang mahu ucapkan ‘Selamat Hari Guru’ bersempena sambutannya pada hari ini. Ini sejarah bagi aku sebab belum ada yang buat macam ni pada aku secara rasmi dan terus-terang. This means there is someone or somebody out there that really appreciate me as a teacher and put my advices into good use. To be guided and to learn the art and the way.

Aku patut rasa terharu. Aku wajar rasa bersyukur. Aku harus rasa bangga.

Thank you in return. May all of you excel in any endeavors and undertakings. Endure challenges, take risks, be smart, believe in dreams, be strong and confident. Lots more to be learn and earn real soon!    

Selasa, Mei 15, 2012

Menggigit dan menajam bisa

Paling aku kena sabar dan paling menguji kesabaran ialah apabila ada orang-orang kat luar sana yang cepat sangat buat assumption atau jump to conclusion dalam satu-satu hal atau perkara. Membuat hukuman dan label-melabel lebih pantas daripada menggunakan kemahiran analisis akal fikiran untuk membuat pertimbangan. Ini biasa terjadi pada setiap masa dan setiap hari. Mungkin inilah fitrah manusia yang agaknya sedang dalam keadaan lupa diri. Tidak dapat tidak, hadapilah ia dengan apa bentuk rupa sekalipun walaupun yang sebenarnya amat menggigit dan menajam bisa.

Dalam peringkat hidup sebegini, aku rasa wajar aku lalui orang-orang yang seumpamanya ini untuk bekalan hidup hari esok.


p/s: Oh! Merujuk pada entri aku yang lalu, tidak sangka rupa-rupanya masih ada yang tetap dan masih mengikuti. Terima kasih dan salam hormat untuk kalian semua.

Selasa, Mei 08, 2012

Aku mahu tulis apa yang aku mahu tulis

Aku masih ingat lagi bagaimana bersemangatnya aku memenuhi setiap ruang dan isi kandung blog ini dengan tulisan-tulisan aku suatu masa dulu. Boleh dikatakan tiap-tiap hari ada saja yang mahu aku tulis dan kongsi kepada semua orang yang mahu baca blog aku ini. Masa itu adalah masa yang sangat ‘best’ sebab blogging adalah sesuatu kawasan yang sangat ‘exclusive’ tanpa ada saingan-saingan yang setandingnya kecuali Friendster yang hanya kuasa saingan yang minimal.

Tapi sekarang kita ada Facebook, Twitter, BlackBerry, Instagram dan entah-apa-lagi aku pun tak berapa nak ingat dan tak berapa nak tahu. Benda-benda ini sedikit dan sebanyak telah memakan semangat aku untuk menulis dengan rancak di blog seperti waktu dahulu itu. Sama ada ini hanyalah alasan ataupun motif yang lebih kondusif untuk memberikan jawapan kenapa berlakunya kerongakan dalam jadual blogging aku, itu aku sendiri tidak pasti.

Aku cuma tulis bila ada benda yang perlu aku tulis dan bila masa aku mahu tulis.

Isnin, Mei 07, 2012

Hanya untuk aku fikirkan seorang-seorang sahaja

Bila fikirkan keadaan aku sekarang ini, semakin banyak pula yang hendak aku luahkan dan juga kongsikan. Cuma aku tidak dapat berbuat demikian secara terus dan direct kerana manusia punya emosi dan perasaan. Ada sensitiviti dan sentimen. Kiranya aku dedahkan dan ceritakan semuanya, pasti banyak perkara akan berubah. Banyak juga penerimaan dan ke-tidak-terimaan. Susah atau sukar, itulah dia hakikat hidup yang aku kena tempuhi kerana ujian-ujian inilah adalah untuk aku dan untuk aku sahaja.

Blog Archive

Cari Blog Ini

Dikuasakan oleh Blogger.

A Block of Text

A Block of Text


Hi. Saya kenal anda. Mungkin anda tidak kenal saya. Tiada masalah. Mari berkenalan!

About Me

About Me

Blogger templates

ENTRI TERBARU

Hari Ini Aku Demam.

Entah apa pasal, hari ini aku demam. Jenis demam yang selalu aku akan rasa dan alami setiap tahun. Bermula dengan resdung, sakit belakang, w...