Ahad, Januari 31, 2010

Meet THE LOSERS



Released here is the first full trailer, highly anticipated adaptation of The Losers, a big budget action movie based on the Vertigo series by Andy Diggle and Jock.

The movie is directed by Sylvain White and starring Jeffrey Dean Morgan, Idris Elba, Zoe Saldana and Jason Patric among others currently slated for an April 9, 2010 release.

Jumaat, Januari 29, 2010

Do you feel lucky, punk?!

For (those) people who fail to see the whole idea and concept, it is such a pity. I wish I can be upset but I am trying very hard not to. I can now see its completely preposterous. My intention was of pure and sincere in nature. But then came perception upon perception which beckons to attack me fast and swift. Forgetting the time that wasn't easy. Given new time and a fresh opportunity, I believe we can both work out things just fine or even more, better.

Grateful, thank god there are friends who guard friends with armor made of wit and shield with honor. They utter of the truth. They never conceal any knowledge that was meant to be mine. They uncover sinister plans to abandon good deeds. They made me think twice of decisions and again, another twice or thrice. These are fine men. They are ultimately honest about giving and knowing what is best for me. Today they have proven themselves worthy.

All for one and one for all.

The perpetrator is still out there at large, on the loose and out in the open. One day, I am going to take out all this stupid silly thing and concentrate on things far more 'beneficial'. You can now be safe but not without sound.

Khamis, Januari 28, 2010

Rabu, Januari 27, 2010

Selasa, Januari 26, 2010

Berlelucon dengan hidup.

Tidak ada yang lebih akademikal dan dalam masa yang sama filosofikal juga tatkala makan tengahari bersama rakan-rakan seperjuangan berbual-bicara tentang acara dan aturan rutin kerja serta hidup. Ada yang berupa aduan, ada yang berbentuk roman, ada yang terasa sindiran, ada yang berlingkar putar-putaran itu-ini-itu-ini dan ada yang 'ada-ada' sahaja. Namun yang aku tetap berkenan semuanya berwajah kejujuran.

Seorang sahabat bercerita tentang bagaimana konflik fahaman dan mazhab terhadap percanggahan prinsipal kekadang boleh secara otomatik membangkit kemarahan yang di bawah sedar.

Seorang sahabat bercerita kenapa dia tidak pernah rasa bosan dan jemu menghadap bihun sup yang sama biarpun dia pasti tidak akan gagal untuk mengalirkan air mata, air hingus dan air peluh seiring dengan hirupan kuah yang amat enak itu.

Seorang (malah beberapa orang) sahabat bergebangan siapa dan apa yang sedang terjadi pada Budak Getah saat ini terlanjur pengembaraannya yang sudah masuk episod ke-400 lebih, sedangkan aku satu episod masih tidak terlayan lagi biarpun kerap dimarah acapkali.

Seorang sahabat hanya diam-diam dan senyap-senyap sahaja sambil tersenyum dan terkekek bila mana perlu kerana dia merasakan ada elok diam, senyum dan kekek sahaja bila mana perlu daripada dijadikan bahan-bahan.

Tapi yang paling aku suka adalah pabila sahabat memberikan kecabaran, semangat dan pedoman untuk bertemu nilai seorang ehem ehem ehem.

Bukan senang hendak dapat detik-detik emas ini. Tambah lagi yang bersadur filsuf, akademikal dan sirat lelucon-lelucon hidup yang sering aku gampangi lewat-lewat ini.

" ...sebab tu AR Tompel dapat Saloma. Apa kau ingat AR Tompel tu hensem!?? "

Makam kalian begitu tinggi di mata aku.

Isnin, Januari 25, 2010

Ahad, Januari 24, 2010

I am now home away from home. But still, home is home.

It’s been a while since I last wrote something decent here. As in decently long linings of how I genuinely feel about my daily life, in and out. Well as of tonight, I do have that privilege to say a thing or two or perhaps even more. And of course I would like to somehow share it to all the people who continuously never cease to read and follow this blog. Thank you ( I couldn’t say it more often now, can I?).

Here I go.

For the citizens out there who wishes to get on the loop, I am now 55 days old a formally hired, salary paid month-by-month, so called 9 to 5 scheduled, office based load with work and task, member of staff, officially employed worker of the working class world again. In simple words: Yours truly is no longer jobless. Four plus months of freelance and no where is just enough I guess. Not that I never been out of work more longer than that. It is just that it is the right time to be ‘on the right and accurately precise track’ once more.

Where am I effectively operational right now day to day, some of you might ask? For a start, it’s a sweet place. The atmosphere here is marvelous, friends are excellent, sources and resources are abundant. But the most important thing is I think will like this for a while.

Books just make me at ‘home’.

I can safely say for sure that it is a place where exactly I wanted me to be. Welcome back, me.

Khamis, Januari 21, 2010

Isnin, Januari 18, 2010

Musim pertapaan sudah selesai (setakat ini).

Semingguan aku bertapa sana dan sini. Selesai tujuh hari straight pertapaan. Makanya, hari ini aku harus terus buka pencak dan usahakan sedikit-sedikit bunganya sebagai langkah permulaan. Harap-harap tidak sumbang lagi seperti sebelumnya.

Tapi kalau sumbang pun, aku tak kisah. Sebab aku ada buah pukulan dan biji kilasan baru buat sapa-sapa yang berani memperlekehkan langkah aku kali ini.

Kalau tak nampak burung, aku confirm mesti nampak bintang.


Tak percaya?


Meh sini cuba try test tengok apa macam.
.

Isnin, Januari 11, 2010

Aku bertapa minggu ni.

Kadang-kadang, bagus juga dapat ubah angin

Hari ni, esok dengan lusa aku rasa aku tak online. Aku pergi kembara. Kembara aku jenis yang naik bukit turun bukit, masuk gua keluar gua, berguru dengan orang-orang yang ada ilmu. Terjah hutan, lalu belukar. Dari main kaki kat anak-anak sungai sampai berpencak bawah air terjun. Makan pulak aku agak kategori yang masak nasik dalam buluh duri dan lauk-lauknya yang diambil sumbernya dari kawasan belantara. Entah, aku sendiri pun saspen dalam ketidakpastian sebab ini first time aku ikut ini kembara. Mungkin ini balasan sebab derhaka dengan mak bapak aku dulu sebab bentak meraung-raung mintak jangan dihantar pergi summer camp time cuti sekolah, dengan alasan kat hutan takde TV dan tak dapat kayuh basikal BMX.

Abis kembara ni, aku terus sambung dengan satu lagi ekspedisi yang hebat juga, jatuhnya pada hari Jumaat, Sabtu Ahad. Ekspedisi rohani dan spiritual. Yang ada banyak guna semangat dan main batin-batin punya hal. Sumpah aku tak bohong!

Harap minggu depan aku dah boleh guna superpower aku untuk terbang guna sayap dan pergi balik Amerika tanpa lalu imigresen.

Jumaat, Januari 08, 2010

Rabu, Januari 06, 2010

Selasa, Januari 05, 2010

Profesion: Pemain Skuad Kebangsaan sepenuh masa. Apa pandangan anda?

Keputusan menghantar kesemua 30 pemain skuad bolasepak negara beraksi dengan kelab-kelab terkemuka Eropah merupakan satu langkah yang dianggap relevan dan baik. Memandangkan buat masa ini Liga Malaysia bukanlah medan terbaik untuk mereka mengekalkan momentum kemenangan dan mengaut pengalaman yang lebih besar, malah pada satu sudut dianggap sebagai penghalang, peningkatan harus terus disaksikan daripada kelompok pemain yang membentuk skuad emas Sukan Sea edisi ke 25 yang lalu.

Lantas, daripada membiarkan mereka terus 'terperangkap', Kementerian Belia dan Sukan berjaya meraih persetujuan Persatuan Bola Sepak Malaysia untuk 'menyelamatkan(?)' mereka.

Ia mahu dicapai dengan segera meleraikan ikatan mereka daripada pasukan negeri sebelum pemain-pemain terpilih dihantar untuk pendedahan dan latihan di Eropah dengan harapan mampu mencipta nama di pentas tertinggi itu. Keadaan Liga Malaysia juga jauh berbeza dengan saingan di negara luar. FAM sudah membangunkan skuad ke tahap mampu mencapai keputusan membanggakan. Kini sudah tiba masa untuk memikirkan masa depan mereka daripada konteks pelan yang berbeza.

KBS dan FAM akan berbincang dengan pasukan negeri untuk 'membeli' kontrak sedia ada, supaya pemain dapat sepenuhnya berada dalam kawalan badan induk itu. Suatu kaji semula keperluan kewangan itu katanya mampu diatasi. Hanya tinggal membentangkannya kepada Kabinet untuk kelulusan sahaja.

Seterusnya, mereka akan ke England untuk berbincang dengan beberapa kelab bagi menempatkan pemain-pemain dan juga untuk mereka menjalani ujian pemilihan.

Jika mereka berjaya, peluang untuk pemain-pemain lebih maju memang cerah. Pada masa sama apabila diperlukan negara, mereka akan kembali ke tanah air. Selain England, turut diintai ialah peluang pemain-pemain berguru di beberapa negara Eropah lain ketika Turki, Slovakia serta Korea Selatan juga sudah menyatakan kesediaan untuk menawarkan tempat kepada pemain-pemain negara. Peluang latihan dan pendedahan serupa juga akan dinikmati jurulatih-jurulatih tempatan. Kita tidak mahu sekadar jurulatih kita hanya tahu melatih sahaja, namun turut dibimbing dengan ilmu membaca serta menganalisis permainan bola sepak moden. Pendedahan di luar negara itu merupakan jalan terbaik untuk mengekalkan kecemerlangan skuad Harimau Malaya.

Pembahagian para pemain ini akan diperuntukkan kepada beberapa kelab, tidak semestinya mereka akan tertumpu dengan satu kelab sahaja.

Sebelum ini, cadangan supaya pemain skuad bola sepak negara tidak mewakli pasukan negeri atau kelab didakwa sukar untuk dilaksanakan. Ia disebabkan faktor kewangan yang dihadapi oleh FAM serta masalah teknikal yang bakal berlaku jika cadangan tersebut dilaksanakan. Kekangan akan dihadapi oleh FAM dalam memenuhi komitmen itu kerana kebanyakan pemain terikat dengan kontrak bersama pasukan negeri masing-masing, di samping masalah kewangan untuk menghantar pemain ke luar negara.

Jika ada pasukan negeri enggan melepaskan pemain mereka kepada skuad kebangsaan, mereka tiada pilihan lain selain mengutamakan kepentingan negara. Namun, ruang untuk perbincangan tentang permasalahan itu tetap ada. Perundingan dalam memenuhi tuntutan mereka terutamanya pembabitan kontrak akan terus dilakukan.

Isnin, Januari 04, 2010

Imaginasi. Idea. Insepsi.


Noun1.inception - an event that is a beginning; a first part or stage of subsequent events

origination, origin

beginning - the event consisting of the start of something;
germination - the origin of some development;
cause - events that provide the generative force that is the origin of something;
prelude, overture, preliminary - something that serves as a preceding event or introduces what follows.

A contemporary science-fiction-action-thriller story set within the architecture of the mind. Only made by one Chris Nolan.

.

Jumaat, Januari 01, 2010

perfecting 2010.

.
It’s anew year already.

And for every New Year coming, I will strongly try to make this as un-clicheable as possible.

Un-clicheable. I’m not even sure if that’s a word.

2009 has been a year for me where everything has been on its rightful placement. Things come, things go. Things achieved. Things missed. And the list goes on and on. I’ve learnt a lot. And I do mean… a lot. Meet friends. Old ones and new ones. Testing times and some good times. But I wonder still, why does all this sounds ‘familiar’. Am I stating the obvious here, again just like all the same person out there who is reviewing the total 365 days that was?

I am. Am I? Scratch all that.

Let us be honest to each other now. As a writer, it is a very distinctive advantage to traffic in fiction when the time calls for it. Well life is a fiction in its own special and unique way. Compelling and original. My life and yours can be different, can be much of the same but can never be similar. When I talk of mine, I will attempt to make it as private as possible. A secret that remains hidden close and deep within. But some secret are too apparent that even the biggest ones are so distinguishable.

That’s the most prevalent thing I discovered throughout 2009. My life is an open book for those who discern and been on familiar ground with me. For that, I credit my thanks to you all for a great year. You people read me well.

I will be continuing to write life. Making word by word an interesting one. Sentences that ascend towards that sense of exceptional accomplishment and achievement.

2010. You just watch me go with expectations.

Blog Archive

Cari Blog Ini

Dikuasakan oleh Blogger.

A Block of Text

A Block of Text


Hi. Saya kenal anda. Mungkin anda tidak kenal saya. Tiada masalah. Mari berkenalan!

About Me

About Me

Blogger templates

ENTRI TERBARU

Masih dalam kerugian.

Ya. Macam biasa aku akan cakap: "Masa berjalan begitu pantas" Walaupun bukannya dihamburkan secara colloquial, aku tetap masih l...