Rabu, Disember 30, 2009

WORLD PREMIERE: AXARIA | BARA PESAKA exclusive on Mobile Comic via MMS.

.
Komik MMS AXARIA dan BARA PESAKA kini telah dilancarkan dan kita semua boleh melanggani atau menjadi subscriber melalui telefon bimbit (sila baca: yang agak canggih-canggih juga berbanding telefon aku). Jadilah subscriber dan ikuti kisah-kisah yang penuh konflik dan menakjubkan yang pasti menceria dan menambahkan koleksi bahan bacaan kalian.

Informasi mengenai komik MMS ini ada di lampiran di bawah.

on Maxis Hotlink

on Celcom Channel X

AXARIA


Sinopsis : Planet Axia merupakan planet pusat perdagangan dan pentadbiran antara planet-planet di sistem suria Holusia telah terancam dan terjerumus ke kancah peperangan akibat ketamakan suatu pihak yang ingin menopoli gagasan itu. Lalu planet Axia jatuh ke tangan Maharaja Magrat-Ahur dan di sebalik penaklukan ini sebenarnya baginda mengidamkan senjata rahsia yang dibangunkan oleh Maharaja Axia yang menjadi tunggak keutuhan pemerintahan agung Axia. Perebutan mula berlaku di mana Putera Raja Axia bangkit mempertahankan kerajaannya dengan mengaktifkan sistem pertahanan berpandukan senjata rahsia yang di beri nama AXARIA.

Genre: Sci-Fi


BARA PESAKA

Sinopsis: Pengamal ilmu hitam pastinya tak pernah berkubur selagi mana tidak matinya sifat kejahatan dan juga syaitan pasti akan membawa kehancuran di dalam kehidupan manusia. Hanya dengan keimanan, ketaqwaan serta ilmu yang baik pasti dapat menyelamatkan diri manusia dari lembah kehinaan. Kisah bermula di mana sebilah keris pusaka yang di puja dipercayai telah banyak menumpahkan darah dengan cara membunuh setiap mangsa dari jarak jauh. Seorang pendekar handalan telah diupah untuk mencari dan memburu keris ini. Dalam pengembaraannya mencari keris misteri ini terikatlah satu hubungan ikatan persahabatan antara dua jaguh dalam pada masa yang sama merupakan waris kepada keris misteri ini. Pada jangka waktu yang telah ditetapkan keris misteri ini berjaya di bawa lari untuk dimusnahkan tetapi tindakannya itu telah mengundang bahaya yang tak di duga. Aksi pertarungan antara kedua pendekar handalan ini berlarutan sehingga masing-masing menyeru Jin pendamping mereka untuk mempertahankan diri. Namun, kuasa sihir dan seruan Jin ini hanyalah mengundang padah di suatu hari kelak dan keseksaan sepanjang hayat di mana perasaan dendam yang berpanjangan sehingga ke beberapa generasi.

Genre: Seram / Fantasi
.

Isnin, Disember 28, 2009

Ahad, Disember 27, 2009

Gue kepingin mau nonton filimnya ini. Shapa yang ada yak? Ayoh. Ijinkan padaku untuk ketahuinya.

.


Bayu, yang masih duduk di kelas 6 Sekolah Dasar, memiliki satu mimpi dalam hidupnya: menjadi pemain sepak bola hebat. Setiap hari dengan penuh semangat, ia menggiring bola menyusuri gang-gang di sekitar rumahnya sambil mendribble bola untuk sampai ke lapangan bulu tangkis dan berlatih sendiri di sana. Heri, sahabat Bayu penggila bola, sangat yakin akan kemampuan dan bakat Bayu. Dialah motivator dan pelatih cerdas yang meyakinkan Bayu agar mau ikut seleksi untuk masuk Tim Nasional U-13 yang nantinya akan mewakili Indonesia berlaga di arena internasional. Namun Pak Usman, kakek Bayu, sangat menentang impian Bayu karena baginya menjadi pemain sepak bola identik dengan hidup miskin dan tidak punya masa depan.

Dibantu teman baru bernama Zahra yang misterius, Bayu dan Heri harus mencari-cari berbagai alasan agar Bayu dapat terus berlatih sepak bola. Tetapi hambatan demi hambatan terus menghadang mimpi Bayu, dan bahkan persahabatan tiga anak itu terancam putus.

Terlalu mulukkah impian Bayu untuk menjadi pemain sepak bola yang hebat?

Entah. Gue pun enggak tahu kerna gue sendiri belom pernah nontonnya. Kalian baghaimana?? Ayoh. Ijinkan padaku untuk ketahuinya. Gue benar-benar kepingin nihh!! Gue dengarin kisah ini adalah dalam formasi trilogis.

" Jadilah pemberani. Kejarlah semua mimpimu. "
.

Jumaat, Disember 25, 2009

Di manakah kau menghilang wei?

Apa citer? Dalam kesibukan aku mengejar nafsu menuju ke pusat-pusat komik dan agen-agen perkomikan seputar dearah kolumpo semalam, aku telah tertinggal komputer riba cap epal berkepala kembar aku itu entah di mana. Kalau dah taktau tinggal kat mana tu, sudah tentulah dalam kategori hilang pada hemah aku. Yang aku dok ketuk-ketul menaip ni pun, aku pinjam komputer riba mahal adik aku. Tapi aku ketuk papan kunci dia dengan cermat dan sopan la. Mana ada duit nak ganti kalau tercabut punat karang. Komputer aku lain. Nak taip guna ibu jari kaki siku pun boleh.

Ini sudah jadi masalah. Komputer riba cap epal berkepala kembar itu aku angkat secara ansuran. Duit mukanya pun tidak bayar apa-apa lagi dengan empunya tuan asal iaitu Juraimi Yusop. Juraimi Yusop kalau tahu hal ini pasti mengamuk dalam 2-3 hari tanpa henti sebab dengar cerita dia menjaga komputer riba itu ibarat menatang minyak yang penuh. Itu hari ada calar dalam suku inci kat bucu komputer pun dia boleh kesan masa lepak dekat mekdonel. Dia punya bengkek macam altimet woriye kena tarik spender dari belakang. Gerun juga melihatnya. Ah! Harap-harap dia tak baca entri ini. Dia pun tengah sibuk bukak hadiah krismas tu.

Kejaguhan altimet woriye, hak hogan pun tak dapat bendung

Namun, aku yakin dan pasti. Dengan segala keilmuan sufi dan tasawwuf yang telah diajar kepada aku oleh kiyai-kiyai rahasia semasa berguru secara part-time suatu masa dahulu di kaki gunung dan di dasar laut, komputer riba cap epal berkepala kembar itu akan aku ketemui kembali. Segala jurus dan pencak akan aku pergunakan dengan padu. Langkah akan aku susun rapi. Tiada apa yang dapat menghalang aku biarpun cabarannya terjah berliku di ganggu hantu. Semangat aku bukan calang-calang. Semangat aku, semangat waja.

Sudah. Aku nak pegi dapur carik sirap, ais ketul dengan limau nipis kejap. Bikin pengeras.

Selasa, Disember 22, 2009

I'm awake and I'm happy.

I'm happy to say that I've done a few remarkable work in the last 24 hours, or things particularly noteworthy for the next year. I've walked quite far now. Written things. Doing stuff. Listened to advices from important people. Eaten a bit of agony. And swallow more than my fair share of sacrifices. Its a relief.

Just a very quick note to say that in less than a week, I will be on a brand new stage. It should be odd. Or cool. Or funny. Or... Challenging. Anyhow, it is for the greater good.

I love typing on pure consciousness.

Now. During any up or down moments, I've done comics. Today was no exception. For a project I don't know if I can talk about yet. Some astonishingly good ones, some so more excellent. That was not the most exciting thing. The most exciting thing was that it came at the right moment, at the right time, at the exact point where I wanted it to be.


I know.

I'm awake and I'm happy.
.

Ahad, Disember 20, 2009

Terima kasih semua atas hujung minggu yang sungguh puas, padu, padat dan penat!

Rayyan hepi sambut hepi besday.

Reunion hepi sambut bebola hepi spaghetti.

...pendek kata semua-semua pun hepi.
TERIMA KASIH TERIMA KASIH TERIMA KASIH.

Terima kasih semua atas hujung minggu yang sungguh puas, padu, padat dan penat. Biarpun penat tetapi sangat hepi. Aku rasa next time, aku nak carik venue yang lebih besar sikit. Mungkin aku akan cuba booking London Dome atau Madison Square Garden. Paling koman pun, Dewan Komuniti 3K kat sebelah A&W Subang tu. Kat sana ada kolam renang indoor. Lepas tu, boleh panjang-panjangkan lagi meja buffet. Pasti lebih meriah dan bertambah ramai juga. Aku jangka Yusop Haslam pun sibuk calling-calling aku merengek nak datang.

Setuju??

P/S: Dan disebabkan aku baik hati dan juga good mood on a Monday, aku tidak mahulah sengaja-sengaja memulakan cerita tentang 'kehandalan' Mengenchesteh United dan Liverfool memenangkan pihak lawan malam kelmarin. Aku cuma mahu berikan kredit ini: SYABAS TO BOTH REDS. BWAHAHAHA!!!

Jumaat, Disember 18, 2009

HARIMAU MALAYA: PENAKLUK TERUNGGUL SELURUH RANTAU ASIA TENGGARA!

Kejayaan skuad bola sepak bawah 23 tahun negara, mengukir sejarah tersendiri menamatkan penantian 20 tahun pingat emas setelah berjaya menumpaskan 1-0 pasukan Vietnam pada perlawanan akhir pada Sukan SEA ke-25 di Laos, diharap dapat mengembalikan zaman kegemilangan bola sepak tanahair.

Kita semua harus berbangga dengan kejayaan bersejarah yang tentunya ditunggu-tunggu oleh seluruh rakyat Malaysia yang akhirnya termakbul. Kejayaan ini mampu menceriakan dan sekaligus menghidupkan kembali kegemilangan sukan bolasepak negara setelah mengalami zaman kemerosoton. Keunggulan yang dicipta oleh skuad bimbingan K.Rajagobal hari ini perlu diteruskan agar skuad negara terus digeruni oleh pasukan lawan. Seharusnya, pemain kita dapat kekalkan prestasi mereka dari semasa ke semasa sekiranya ingin terus memegang gelaran juara pada Sukan SEA di Bandung, Indonesia pada 2011 nanti ataupun kejohanan-kejohanan bertaraf serantau dan antarabangsa.

Kemenangan merangkul emas turut disifatkan telah berjaya mengubat luka yang telah lama terpendam dalam hati setiap pemain, peminat bola sepak serta seluruh rakyat di negara ini. Maka, secara tidak langsung kejuaraan yang dirangkul juga dapat menaikkan kembali semangat setiap pemain yang beraksi pada liga Malaysia yang sebelum ini seolah-olah dipandang lekeh. Ayuhlah kita semua harap agar selepas ini Liga Malaysia tidak lagi dianggap sebagai kurang berkualiti kerana mereka telah berjaya membuktikan kemampuan sebenar pasukan bola sepak negara.

Kemenangan yang dicetuskan skuad kebangsaan adalah merupakan kejayaan yang sepatutnya diraikan oleh seluruh rakyat Malaysia.

Sukan bola sepak ini adalah sukan untuk semua dan mereka yang terlibat secara langsung atau tidak langsung, seharusnya meraikan kemenangan yang cukup bersejarah ini. Mungkin inilah dia berkat hijrah tahun baru.

SKUAD EMAS 2009: Inilah barisan wira bola sepak negara yang berjuang menjulang nama Malaysia di bumi Laos hari ini. Tumbangnya Vietnam 1-0 sehingga ke detik-detik terakhir perlawanan, bermakna kita kembali menjadi jaguhan ulung di rantau ini.

SKUAD EMAS 1989 kini sudahpun punya pewaris legasi setelah 20 tahun mendambakannya.

MALAM INI KERAMAT HARIMAU MALAYA GAH GEGAR MENGAUM. SUATU LEMBARAN BERSEJARAH BOLASEPAK NEGARA KINI HEBAT TERLAKAR DI SERATA RANTAU.


REBIU PERLAWANAN: MALAYSIA VS VIETNAM

Malaysia menamatkan kemarau emas selepas menumpaskan Vietnam 1-0 pada perlawanan akhir bola sepak Sukan SEA ke-25, pada perlawanan yang berlangsung di Stadium Utama, Kompleks Sukan Nasional.

Kemenangan Malaysia adalah hasil gol sendiri yang dijaringkan oleh pemain pertahanan Vietnam, Mai Xuan Hop pada minit ke-83. Gol tersebut berpunca dalam perebutan di depan gawang Vietnam ketika hantaran lintang daripada Safiq Rahim, yang ditujukan kepada pemain gantian, Mohamad Zaquan Adha Abd Radzak, ditampan oleh Mai Xuan Hop dan masuk ke gawangnya sendiri.

Kali terakhir Malaysia mendapat emas dari acara bola sepak ialah pada edisi di Kuala Lumpur (1989) di bawah bimbingan jurulatih dari Britain, Trevor Hartley.

Bermain di depan hampir 17 ribu penyokong lawan yang memakai baju-T merah dan bintang warna kuning di dada, Malaysia dan Vietnam memulakan perlawanan dengan berhati-hati dengan masing-masing cuba melakukan percubaan untuk menguji gawang lawan. Aksi berhati-hati kedua-dua pasukan menyebabkan bola banyak berlegar di tengah padang dan sesekali, pemain Vietnam yang terkenal dengan larian laju cuba menguji penjaga gawang Malaysia, Mohd Sharbinee Allawee dengan percubaan jarak jauh.

Kesempatan terbaik Malaysia untuk membolosi gawang lawan muncul pada minit ke-29 tetapi tandukan S.Kunalan melepasi palang gol.

Terikat tanpa sebarang jaringan pada separuh masa pertama, kedua-dua pasukan menggandakan asakan untuk mencari gol pembukaan. Malaysia tampak mendominasi perlawanan separuh masa kedua bila berjaya mengekang asakan lawan dan menghentikan hantaran jauh mereka menyebabkan penyerang lawan tidak mendapat bantuan apabila berada di hadapan pintu gol Malaysia. Benteng Malaysia yang dikendalikan oleh Sabre Mat Abu perlu diberi pujian kerana berjaya mengekang asakan lawan dan ketika barisan penyerang Malaysia pula ketandusan idea, Rajagobal memasukkan Mohamad Zaquan Adha bagi menggantikan Ahmad Fakri Saarani pada minit ke-69. Kemasukan penyerang itu jelas memberi nafas baru kepada pasukan namun banyak percubaan di depan gawang lawan masih belum mampu mencecah jaring Vietnam.

Namun, gol sendiri oleh Mai Xuan Hop akhirnya memperlahankan rentak lawan sebelum pengadil Pratap Singh dari India meniup wisel penamat.Malaysia menempah tiket ke final selepas menewaskan tuan rumah, Laos 3-1 sementara Vietnam mengalahkan Singapura 4-1, pada perlawanan separuh akhir, pada hari Selasa lepas.

Sejak emas tahun 1989 (Kuala Lumpur) itu, Malaysia hanya mampu meraih perak pada edisi 2001 (Kuala Lumpur) apabila format pertandingan temasya dwi-tahunan itu diubah kepada pasukan Bawah 23 tahun dan kemudian memperoleh gangsa pada edisi 2003 (Vietnam) dan 2005 (Filipina). Pada edisi 2007, Malaysia tersingkir awal, pada saingan peringkat kumpulan.

Pada pertemuan kedua-dua pasukan di peringkat saingan Kumpulan A pada 6 Disember, Malaysia tewas 1-3 kepada Vietnam.

Malaysia, naib juara Kumpulan A, memulakan cabaran peringkat kumpulan dengan membelasah Timor Leste 11-0, tumpas 1-3 kepada Vietnam, menang 4-0 ke atas Kemboja sebelum melakukan kejutan dengan mengalahkan juara bertahan sebanyak lapan edisi berturut-turut, Thailand, 3-1.

BARISAN MALAYSIA: Mohd Sharbinee Allawee, Mohd Sabree Mat Abu, Mohd Nasriq Baharom, Mohamad Aidil Zafuan Abdul Radzak, Baddrol Bakhtiar,K.Gurusamy, S.Kunalan, Safiq Rahim, Ahmad Fakri Saarani (Mohamad Zaquan Adha Abd Radzak), Mohamad Muslim Mohamad (Mohamad Azmi Muslim), Norshahrul Idlan Talaha (Amar Rohidan).



SYABAS DAN MAJU JAYA SELAMANYA SANG HARIMAU MALAYA !

Khamis, Disember 17, 2009

Prebiu: FINAL Bolasepak Sukan SEA 25. MALAYSIA VS VIETNAM

Kepakaran K. Rajagobal dalam mencongak strategi skuad negara bakal menentukan kemampuan mereka membawa pulang emas pertama Sukan SEA kali terakhir dilakukan 20 tahun lalu pada Temasya Kuala Lumpur 1989.

Pertemuan Malaysia menentang Vietnam pada perlawanan akhir acara bola sepak Sukan SEA ke-25 boleh disimpulkan sebagai mempunyai misi yang berbeza tetapi menuju matlamat yang sama. Malaysia di bawah bimbingan ketua jurulatih K.Rajagobal kali terakhir menjulang pingat emas acara bola sepak Sukan SEA pada temasya 1989 di Kuala Lumpur, sementara Vietnam yang dilatih oleh jurulatih dari Portugal, Henique Calisto pula mencari emas pertama untuk acara itu bagi Vietnam.

Ironinya, kedua-dua pasukan daripada Kumpulan A, Vietnam sebagai juara dan Malaysia sebagai naib juara, ditemukan semula di perlawanan akhir hari ini. Malaysia melangkah ke final selepas menumpaskan juara Kumpulan B, Laos 3-1 sementara Vietnam menewaskan naib juara Kumpulan B, Singapura 4-1. Pada saingan peringkat Kumpulan, Malaysia tewas 1-3 kepada Vietnam.

Berbekal pengalaman tersebut, Rajagobal pada sesi latihan hari ini mahu anak buahnya melupakan keputusan perlawanan lalu dan beliau merangka strategi baru bagi mengatasi lawan. Kekuatan lawan jelas pada barisan pemain tengahnya, Phan Thanh Binh dan Pham Thanh Luong. Jadi Malaysia perlu mengikat mereka dan tidak memberikan peluang kepada pemain tersebut bergerak jauh ke depan gawang. Vietnam juga mempunyai penyerang yang baik iaitu Nguyen Quy Su dan Nguyen Trong Hoang tetapi jika pertahanan kita mampu mengikat mereka berdua, 'rentak' pasukan lawan akan terjejas.

Apa yang penting, pemain perlu cepat mengenalpasti kelemahan lawan dan memanfaatkan peluang tersebut.

Jika pada perlawanan separuh akhir menentang Laos, Harimau Malaya kehilangan tiga pemain utamanya, Mohamad Zaquan Adha Abd Radzak akibat sakit mata dan dua lagi pemain Mohd Amirulhadi Zainal dan Ahmad Fakri Saarani akibat penggantungan, kita kini mempunyai kelompok pemain terbaik untuk pertemuan final. Walau bagaimanapun Amirulhadi masih mempunyai baki penggantungan satu perlawanan selepas digantung tiga perlawanan akibat insiden kekecohan pada pertemuan peringkat kumpulan dengan Vietnam pada 6 Dis lepas. Rakyat Malaysia sudah pasti berharapapan besar emas akan menjadi milik kita di penghujung saingan.

Dengan adanya kelompok pemain terbaik selepas selesai masalah kecederaan dan penggantungan, sesiapa pun yang diturunkan petang ini, tentu pasti memberi 100 peratus yang TERBAIK.

Sementara itu, menurut kata jurulatih Vietnam, Calisto yakin anak buahnya kononnya mampu mengulangi keputusan menewaskan Malaysia 1-3 seperti pada pertemuan peringkat kumpulan yang lalu. Dengan angkuh dan bongkaknya dia mengaku mempunyai kesemua kesebelasan utama dan penyerang terbaik dalam bentuk Nguyen Trong Hoang yang akan kembali ke dalam pasukan selepas pulih daripada kecederaan. Dia tidak bermain ketika menewaskan Singapura 4-1 di separuh akhir.

Menurut sumber media, skuad Vietnam kini bersemangat tinggi selepas beberapa badan korporat di Vietnam telah menjanjikan untuk menaikkan insentif mereka sekiranya menang pada perlawanan akhir esok. Terdahulu, skuad bola sepak Vietnam telah dijanjikan habuan US$100,000 (RM340,000) jika berjaya mara ke final dan jumlah itu akan digandakan jika skuad itu berjaya membawa pulang pingat emas. Kecoh.

Dia tak fikir berapa banyak kerajaan inject duit dalam tabung FAM semalam. Lagi berkoyan. Sehingga lewat petang ini, stesen televisyen tempatan melaporkan ribuan penyokong-penyokong Vietnam melintasi sempadan untuk menyaksikan perlawanan akhir itu yang akan berlangsung di Stadium Utama, Kompleks Sukan Nasional di sini pada pukul 5 petang waktu tempatan. Sempadan terdekat daripada Vietnam ke Vientiane di sini kira-kira 400km atau 13 jam perjalanan menggunakan kereta.

Aaaahhhhh.... tak takkkkkuuuttt!!!! Bawaklah satu negara sekalipun, apa ada hal.

Apa pun, kita semua tidak usah mahu ulangi kesilapan seperti mana ketika kita kalah kepada Vietnam jika mahu menang. Itu amanat jurulatih K. Rajagobal kepada pemain skuad bola sepak negara. Yang pasti kekalahan kepada Vietnam pada perlawanan peringkat kumpulan sebelum ini, memberi pengajaran berguna supaya pemain tidak bertindak balas terhadap keputusan pengadil yang tidak menyebelahi skuad negara. Dari segi semangat, sudah tentu para pemain akan turun berhabis-habisan menentang Vietnam nanti. Ini merupakan 'halangan' terakhir untuk kita menamatkan penantian 20 tahun pingat emas bola sepak Sukan SEA.

Meneliti sesi latihan, Rajagobal tampak akan terus menaruh harapan kepada barisan hampir sama dengan Aidil Zafuan Abdul Radzak, Mohd Muslim Ahmad, Nasriq Baharom serta Mohd Sabre Mat Abu bakal diberi kepercayaan menerajui benteng. Posisi Safiq Rahim dan K Gurusamy di tengah tidak terjejas, ketika Baddrol Bakhtiar serta S Kunanlan juga berkemungkinan besar diberi tanggungjawab mengepalai bahagian tengah. Ahmad Fakri Saarani, penjaring gol kemenangan ketika menentang Thailand kembali di barisan depan, bersama-sama Norshahrul Idlan Talaha. Zaquan Adha Abdul Radzak mungkin akan sekadar berwatak pembantu.

Kita akan turun dengan yakin dan kita semua tidak mengharapkan yang lain selain daripada kemenangan.

Kita akan menentang pasukan yang mengalahkan kita di peringkat kumpulan itu. Ia memberikan kita menilai sejauh mana kekuatan mereka.

Pada aku, Malaysia dan Vietnam sama handal, cuma kita kalah tempoh hari kerana pemain kita gagal mengawal emosi mereka apabila dengan pantas bertindak balas terhadap keputusan pengadil. Apabila emosi menguasai diri, permainan jadi tidak menentu. Jadi kita menasihatkan pemain supaya jangan sesekali bertindak balas terhadap apa juga keputusan pengadil. Beraksilah dengan tenang, berikan persembahan bertenaga. Jika kita beraksi dengan cara permainan kita, kita yakin kemenangan akan memihak kepada Malaysia.

Sesudah berdepan dengan pelbagai masalah dan cabaran pada edisi kali ini, kita semua sudah bersedia. Bermula dengan kes Zaquan yang bukan sahaja sakit mata tetapi digantung dua perlawanan, Amirulhadi Zainal digantung tiga perlawanan, penjaga gol utama digantung sehingga Baddrol Bakthiar diletakkan sebagai penjaga gol simpanan ketika menentang Kemboja.

Namun Harimau Malaya tetap mengharungi semua itu dengan tabah dan berjaya ke pentas final. Ini semua dugaan dan harap ia memberi tuah kepada kita dengan membawa pulang emas acara bola sepak Sukan SEA untuk rakyat Malaysia.

AYUHLAH! BARISAN KITA....

Rabu, Disember 16, 2009

Selasa, Disember 15, 2009

MALAYSIA MARA KE FINAL BOLASEPAK SUKAN SEA KE-25 LAOS 2009. AYUH SEMUA KIBAR SEGALA PANJI SEMANGAT PERJUANGAN YANG KINI MEMBARA!

Malaysia berpeluang sangat cerah untuk menamatkan kemarau emas selama 20 tahun apabila mara ke perlawanan akhir acara bola sepak lelaki pada Sukan SEA selepas menewaskan Laos 3-1 dalam perlawanan yang berlangsung di Stadium Utama, Kompleks Sukan Nasional Laos. Lawan Malaysia pada pertemuan akhir Khamis ini ialah Vietnam yang sebelum itu menumpaskan Singapura 4-1 dalam satu lagi perlawanan separuh akhir yang berlangsung di Stadium Chaou Anouvong.

Dua gol Malaysia dijaringkan oleh Baddrol Bakhtiar pada minit ke-13 dan 79 sementara gol ketiga dijaringkan oleh Safiq Rahim pada minit ke-84. Biarpun stadium dipenuhi 23,000 penyokong tuan rumah, anak buah K. Rajagobal bermula dengan yakin dan melakukan beberapa percubaan berbahaya bagi menguji kekuatan lawan. Kedua-dua pasukan tidak bertemu dalam saingan peringkat kumpulan. Pasukan Malaysia ialah naib juara Kumpulan A sementara Laos mengungguli Kumpulan B.
Ketika negara mengucapkan tahniah kepada K.Rajagobal di atas kejayaan anak buahnya melangkah ke pertandingan akhir, ternyata ada suatu gambaran di wajah jurulatih tersebut. Mungkin beliau memikirkan cara untuk menaikkan kembali semangat anak buahnya yang akan bertemu Vietnam pada perlawanan akhir Khamis ini, iaitu pasukan yang menewaskan Malaysia 3-1 pada perlawanan kedua Kumpulan A pada 6 Disember lepas. Memikirkan cara dan kaedah bagaimana untuk menaikkan semangat pemain bila kembali bertemu Vietnam di perlawanan akhir selepas kita kalah kepada mereka sebelum ini barangkali.

Mungkin kita tidak perlu bercakap banyak dan membiarkan pemain sendiri memikirkan cara bagaimana untuk kembali bersemangat. Pada perlawanan hari ini, Malaysia, pasukan yang pada mulanya tidak diberikan harapan oleh banyak pengkritik, menumpaskan tuan rumah untuk melangkah ke perlawanan akhir dan berpeluang untuk meraih emas yang kali terakhir dirangkul skuad bola sepak negara pada edisi 1989 di Kuala Lumpur. Selepas Baddrol Bakhtiar menyumbat gol pertama pada minit ke-13, pemain-pemain negara mula hanyut dan membiarkan pemain lawan menguasai perlawanan.

Hanya selepas Laos menyamakan kedudukan pada minit ke-72 menerusi Kanlaya Sysomvang, barulah pemain kembali menyerang untuk mencari gol kemenangan. Ramai yang tidak tahu betapa sukar skuadnya mengharungi perlawanan menentang Laos kerana Malaysia bermain tanpa penyerang.

Mohamad Zaquan Abdul Radzak masih cedera, Ahmad Fakri Saarani dan Mohd Amirulhadi Zainal masih menjalani penggantungan.

Hanya ada pemain tengah yang berkaliber Safiq Rahim dan dia membuktikan kemampuannya. Selain mengendalikan barisan tengah, Safiq juga menjaringkan gol ketiga Malaysia. Sementara itu jurulatih Laos, Alfred Riedl menyatakan pasukan Malaysia menguasai permainan pada separuh masa pertama manakala Laos mengawal permainan pada separuh masa kedua. Untuk rekod pada pertemuan terakhir di Sukan SEA, Laos mengalahkan Malaysia 1-0 di Sukan SEA ke-19 di Jakarta pada 1997. Dan kali terakhir Malaysia layak ke peringkat akhir adalah semasa menjadi tuan rumah Sukan SEA ke-21 2001 di Kuala Lumpur dengan hanya memungut pingat perak selepas tewas kepada Thailand, 2-1 pada masa kecederaan.

Tapi itu semua tinggal sejarah silam.

Kerana kelak nanti, satu sejarah yang lebih hebat akan bakal tercipta.

Jumaat, Disember 11, 2009

HARIMAU MALAYA tundukkan GAJAH PUTIH.

Hari ini adalah hari sejarah untuk Harimau Malaya. Penentuan hidup mati skuad negara di Sukan Sea Vientiane, Laos sudahpun terjawab. Hanya ada satu pilihan di tangan iaitu melakar kemenangan yang akan sekali gus menyingkirkan juara lapan kali berturut-turut, Thailand, daripada pentas saingan kali ini.

Kita Menang.

Malaysia 2. Thailand 1.

Gol Malaysia dijaringkan oleh Mohd Nasriq Baharom dan Ahmad Fakri Saarani. Kedua-dua jaringan hadir pada 10minit terakhir perlawanan. Sungguh mendebarkan.

Di sebalik dua hari dimiliki buat memantapkan pasukan, K. Rajagobal jelas diganggu persiapan paling mencabar selepas menghantar penyerang, Zaquan Adha Abdul Radzak pulang pagi tadi akibat sakit matanya yang belum sembuh. Memang khidmat penggempur muda itu tidak boleh digunakan angkara penggantungan satu lagi perlawanan tetapi itulah gambaran menghimpit jurulatih berkenaan ketika mengharap barisan penyerang ampuh buat meruntuhkan kekentalan benteng lawan. Ketiadaan Zaquan memang menyulitkan. Hanya ada Norshahrul Idlan Talaha dan Abdul Manaf Mamat. Ini jelas bukan persiapan terbaik ketika kita perlu menjaringkan gol dan menang ke atas Thailand.

Namun, Rajagobal enggan memandang ke belakang tetapi jika itu pilihannya, kelibat Razali Umar Kandasamy, Farderin Kadir dan Khyril Muhymeen Zamri yang ditinggalkan pasti wujud dalam pemikiran. Razali diketepikan pada saat akhir selepas gagal melapor diri kembali ke kem latihan ketika Farderin dan Khyril masing-masing tersisih angkara kecederaan. Sebelum itu, apa diharapkan ialah supaya pemain yang ada, bangkit menyahut cabaran buat melepasi ranjau penuh onak yang menanti. Semasa perlawanan, pemain tidak gementar. Hormat perlu tetapi tiada pun sekelumit rasa takut yang terwajah. Percaya dengan adanya perwatakan kuat untuk menangani segala halangan dan rintangan. Mereka dapat menjelmakan apa yang mereka mampu, kemenangan hari ini bukan lagi sesuatu yang mustahil.

Jika dilihat rekod pertemuan dengan Thailand pada pentas saingan serantau, kali terakhir kemenangan dicapai ialah pada 1989, ketika skuad negara mengungguli saingan di gelanggang sendiri iaitu kira-kira 20 tahun yang telah lalu. Manakala, ini pula kali pertama Thailand tidak layak keluar dari peringkat kumpulan sejak 36 tahun kempen Sukan Sea lepas.

Tonggak tengah pasukan kebangsaan Shafiq Rahim berkata, keupayaan memberi tentangan terhadap kekuatan fizikal pemain Vietnam pada perlawanan yang terdahulu telah digunakan tatkala berdepan Thailand yang nyata sedikit lemah dari segi fizikal. Kelebihan Vietnam terletak pada kekuatan fizikal mereka dan barisan kita berjaya menyaingi kelebihan tersebut ketika menentang mereka, Ahad lalu gara-gara kelemahan mutu pengadilan. Hari ini, para pemain telah mengambil kesempatan terhadap kelemahan fizikal Thailand, lantas mampu menumbangkan mereka.

Jentera serangan pasukan Thailand pada temasya kali ini tidaklah sebegitu kuat seperti mana skuad yang memenangi emas pada Sukan SEA 2007 di negara mereka sendiri.

Kini, Malaysia telah menang ke atas Thailand dan layak ke separuh akhir. Tuan rumah Laos menanti kita Isnin ini.

Berjuanglah HARIMAU MALAYA ku!



Khamis, Disember 10, 2009

Kedai Komik cawangan Hussein Corner.

Beberapa hari lepas yakni dalam kelmarin semalam, aku telah pergi melepakkan diri bersama-sama dengan kroni-kroni komik di sebuah cawangan di Kelana Jaya. Cawangan area Kelana Jaya Hakimin Zahid yang pegang. Kat sana aku tengok prospek dan potensi untuk melebarkan sayap impian aku untuk menubuhkan premis KEDAI KOMIK™ ONLINE secara struktural adalah sangat cantik. Baru beberapa round sahaja, komik laku juga bagaikan kepanasan pisang goreng yang dijual oleh Zarina Zainudin di waktu hujan lebat pada dekad 90an. Itu peribahasa aku upgrade sendiri kerana kroni-kroni komik di sini adalah lanjutan dari era 90an. Jangan pula diguna masa ujian penilaian sekolah. Kelak nanti Julai paper-lah jawapannya.

Selain Hakimin Zahid, ramai juga yang gila komik. Sungguh tidak aku sangka. Aku anggap ini semua rejeki. Khalid al-Walid, Farid Kamil, Pami dan Addy Shahrul adalah antara nama-nama yang sudah masuk dalam gerakan inisiatif bersepadu aku. Kata Hakimin, orang-orang dia bukan orang sembarangan. Ada sorang tu adalah tuan punya founder roundabout-roundabout, bangunan-bangunan, kilang-kilang dan factory-factory, estet-estet dan ladang-ladang, kandang kuda dan stable serta beberapa mercu tanda penting Shah Alam. Ini termasuk juga roundabout Persiaran Kayangan yang banyak kali aku eksiden masa belajar kat sana dulu. Yang sorang lagi tu pula, kalau duduk dekat mapley tak pernah order yang kosong-kosong macam roti kosong atau air kosong. Yang ni aku percaya. Sebab selalu aku nampak dia makan mesti makan best iaitu nasik lauk ayam kari. Nasik dan lauk ayam kari di mapley faham-faham sahajalah. Harganya adalah sejajar dengan harga piza hut dulang kecik. Tak salah lagi, aku telah menerobos ke market yang bernilai tinggi untuk memanjangkan jajahan komik aku.

Nak dijadikan cerita, bukan cerita ini yang aku nak cerita sebab cerita ini adalah cerita yang aku rizab di mapley bernama Hussein Corner sahaja. Ceritalah adalah waktu Hakimin Zahid hantar aku balik itu hari.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, Hakimin Zahid telah mendedahkah sesuatu yang buat aku kesal tak sudah. Kalau lagu kumpulan Ukays main masa Hakimin Zahid cerita itu cerita, pasti tetesan air mata jagung aku yang mahal itu sudah berguguran membasahi bumi. Aku sedar aku sudah bikin silap lagi. Aku tidak menggunakan segala isi peluang yang ada demi masa depan yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang. Sebaliknya aku memilih langkah yang sumbang, tempang dan temberang. Dan perkara ini membuat aku terusan membungkam layu tunduk membisu sepanjang malam di sisi katil yang tidak aku rasa lagi keempukannya biarpun badan aku sudah lesu kerana seharian berkejaran ke sana dan ke sini, konon-konon kerja.

Ah! Aku harus belajar dari kesilapan. Kerana hujan pasti berhenti dan sinar pelangi sedia menanti. Tidak ada mendung yang tidak akan berlalu. Berarak mendung kelabu mengekori langkahku sepanjang kehidupan. Penuh dugaan, namun aku tetap aku. Akan ku cuba dan terus mencuba mencapai suria. Walau membakar jiwa, walau aku dihina. Eh? Ternyanyi pula aku ya.

P/S: Hakimin Zahid walaupun dia adalah jurukomik yang tegar tetapi kadang-kadang permintaannya adalah yang diluar bidang kuasa dan kecapaian makrifat aku pula. Namun aku pendam sahaja jurus karate Mr.Miyagi ini untuk hari-hari esok. Antara komik yang di cari Hakimin Zahid adalah seperti berikut:

Kalau sapa yang ada, sila kontek aku. Jangan jual kat Hakimin Zahid terus kerana aku mahu lihat dahulu harga terkininya di eBay. Sedap juga kalau dapat makap harga.

Selasa, Disember 08, 2009

The way DC is bringing back the original Batman. Only Morrison can do this. Period.

The all-star writer teams with artists from Andy Kubert to Chris Sprouse for time- traveling epic "The Return of Bruce Wayne" – taking the original Dark Knight from caveman to pirate and beyond.

The World’s Greatest Detective is facing his toughest mystery.

Lost in the timestream, believed to be dead by his friends and enemies alike, Bruce Wayne must use every bit of intelligence, every ounce of strength and training he’s acquired over the years to find his way back to the city, and adopted family of vigilantes, he’d left behind.

Blasted by the mysterious and powerful Omega Effect in the pages of FINAL CRISIS during a deadly battle with the malevolent New God Darkseid, Bruce Wayne must battle back through the waves of time to reclaim what was his – his city, his life… his cowl?

From the kinetic and awe-inspiring imagination of writer Grant Morrison and an all-star cast of artists, including Chris Sprouse, who’ll handle art chores on the first issue, BATMAN: THE RETURN OF BRUCE WAYNE #1 (of 6) hits in April 2010 and will prove to be Bruce Wayne’s defining moment as a hero and his toughest challenge yet.

But enough from me. What do you people have to say about this breaking news? Well, suffice to say, Morrison is calling the mini-series: “The latest chapter in the long-running, ‘definitive’ Batman epic.”

And how about those Andy Kubert design sketches?

For a bit more, swing by USA TODAY.com, where they sit down with Morrison to get more insight on where Bruce Wayne and the entire Bat-universe is heading.

DEAD or LOST... in time???

Blog Archive

Cari Blog Ini

Dikuasakan oleh Blogger.

A Block of Text

A Block of Text


Hi. Saya kenal anda. Mungkin anda tidak kenal saya. Tiada masalah. Mari berkenalan!

About Me

About Me

Blogger templates

ENTRI TERBARU

DEMI YANG TERCINTA!

Esok adalah hari penentuan untuk sebuah tarikh. Telah aku tetapkan selama 44 hari sejak Awal Muharam dalam fasa memperbaiki dan memperniat...