Jumaat, April 28, 2006

GAH!

So, in a never-ending quest to try and make sure that things turn up here before they turn up in other places, here's something I would like to share:


NO. I'M NOT GOING AS 'SUPERMAN' FOR DINNER... couldn't find the perfect outfit, i've burst my diet regime and it's TOO awkwardly striking.


I'm at the office again from a short stint of hiding-and-just-writing, which worked OK up to a point this time but there are too many things that people need now. Doesn't matter if it's yesterday or last month or six months ago, and I'm still nowhere near catching up. If I concentrate on all the things I've done so far this year rather than all the things I haven't done it feels less like a disaster (and I've written a lot). But right now it's a race, and I am running as fast as I can to stay in the same place.

Curses!



Khamis, April 27, 2006

under the influence

It started with a late arrival at the office. It has been brought to my attention by someone who doesn't want me to post his or her name or even initials in this blog.

Today was a sleepy day. (Barca went thru the FINAL last night and I stayed up all night long despite the goal-less draw)

Got up at crack of dawn and took the train as usual. Attended the rehearsal and practise session for this Sunday's dinner showcase last night. It was really fun. People here were outstanding, and our crew could perform this weekend and hopefully drop jaws. We started rehearsing in less than two weeks, and I think this is going to be such an amazing show. People tend to compare this to last years's reception but I do declare that this is something different entirely. Thank You.

OK.

I'm thinking, I'm thinking. The sun is shining, the birds are singing, the headaches are as big as yesterday's. I don't have to go anywhere or see somebody or leave for some place that I don't want to... well, until Sunday evening actually, when I go to Istana Hotel for the Karangkraf Annual Staff Party.

Will be continued...

Khamis, April 20, 2006

HA! Aku berjaya mencurik 5 minit dari waktu kerja aku...

Why would anyone turn a wonderful life into something inspid and dull?

My friendly editor sometimes give me advices and tips when I see him, folded over layers of well-choreographed words with a "Here, hear and remember this when you get a chance" kicker. Some months ago he gave me an early draft of a potential comic story which has now been scripted by yours truly. It's near completion and waiting someone to draw it. Does'nt matter to me as long as it's good enough for anyone to read it.

I'm still at work... to a huge pile of paperwork, mails, copies of stuff for the magazine, piles of books and comics to read, several DVDs to watch and no one but me. Also enormous quantities of thoughts in my head, some of it might be ideas and most of it - total junk.

I have less than 24 hours to try and get a week of work done, and then came deadline. I don't really mind if I didn't finish it on time, so that's all right with me. Thing is, other people here have issues with deadlines. Yang penting kerja siap kan?

Yes. I'm very aware of how lucky I am to have a paid job. And how grateful I am that I'm not having to struggle and suffer like 'the rest'. So I thought I'd spread this wider so that others will know how grateful I am. Thank you.

Jumaat, April 14, 2006

BERITA SEMASA

Minggu ni sedang aku baca-baca berita yang ada dalam suratkhabar sambil-sambil nak 'update'kan diri dengan perkembangan semasa dunia, ada satu story yang sudah tangkap aku punya attention... ada masa, silalah baca kronologi laporan beritanya dibawah ini :


*******************************************************************


Jati diri seniman dalam Ehwal Semasa (RTM1)
( petikan Mingguan Malaysia, 9 April 2006 )

Program Ehwal Semasa di RTM 1 malam ini akan dijangka hangat apabila membincangkan mengenai tiga ikon seniman negara ini : Allahyarham P.Ramlee, Allahyarham Sudirman dan M.Nasir.

Ketiga-tiga seniman ini bukan sahaja ikon populariti pada era masing-masing malah menjulang jati diri sebagai teras pengkaryaan. Jati diri dalam konteks ini bukan hanya Melayu malah mewakili pemikiran dan idealisme Malaysia.

Program bertajuk Siapa Lebih hebat? (P.Ramlee, Sudirman dan M.Nasir.) ini disiarkan secara langsung dari Angkasapuri. Sumbangan golongan seniman sering kali diketepikan padahal mereka mempunyai pengaruh untuk membentuk aliran pemikiran khalayaknya.

Menurut sumber, sekalipun perbincangan mengenai jati diri yang sewajarnya bagi seniman Malaysia, ahli-ahli panel juga mempunyai persepsi masing-masing terhadap ketiga-tiga ikon tersebut.

Generasi baru misalnya selalu menganggap karya-karya P.Ramlee sama ada filem atau lagu-lagunya hanya sekadar nostalgia. Tetapi karya-karya itu tidak mencapai tahap karya agung setaraf dengan sanjungan terhadap P.Ramlee.

Malah ada juga pihak yang mendakwa, dalam lakonan, Nordin Ahmad jauh lebih berkarisma, dalam pengarahan filem M.Amin dan Hussein Hanif lebih cemerlang. Lalu di mana P.Ramlee.

Ada pihak tidak mengiktiraf P. Ramlee sebagai ikon seniman hebat negara. Ada pula yang berkata P. Ramlee hanya menyambung gaya pengarahan pengarah dari India. Tengok filem P. Ramlee mesti ada tarian dan nyanyian macam filem India. Benarkah?

Sesetengah pihak pula menganggap Sudirman hanya penghibur bukan seniman. Ini kerana Sudirman bukan pencipta lagu atau penulis lirik. Sudirman hanya menyanyi.

Tanya mereka di mana jati diri Sudirman sebagai seniman di Malaysia? Tambahan pula Sudirman memilih aliran pop dan bukan lagu-lagu macam nyanyian Siti Norhaliza yang berteraskan lagu tradisional.

Sementara M. Nasir pula dilihat lebih keterampilan muzik-muzik ciptaannya. Selepas era kegemilangan rock rock menerusi lagu nyanyian Wings dan Search, M.Nasir menemui jati diri dalam ciptaannya.

Ada orang menganggap M. Nasir lebih berjati diri daripada P Ramlee kerana mempergayakan irama-irama tradisional seperti keroncong, ghazal dan inang menjadi muzik pop.

Peminat P Ramlee pasti membantah. Mana boleh M. Nasir mengatasi P. Ramlee. Malam ini peminat-peminat boleh membuat panggilan secara langsung kepada moderator dan ahli panel di studio.

Tetapi ahli-ahli panel nampaknya tidak berkompromi antara satu dengan yang lain. Mereka terdiri daripada penulis lirik dan produser filem Habsah Hassan, pencipta lagu dan penyanyi Kopratasa, Siso dan Penolong Pengarang Mingguan Malaysia, Ku Seman Ku Hussain. Moderator adalah Rosyam Nor.

Walaupun ada pertentangan pendapat tetapi program Ehwal Semasa malam ini cuba menyingkap bagaimana seharusnya menjadi seniman yang membawa jati diri Malaysia.

Dalam ledakan seni pop yang bercita rasa rendah, karya-karya seni yang bernilai tinggi oleh seniman yang berjiwa besar sangat diperlukan.

***

Perbincangan siapa lebih hebat dianggap hina P Ramlee
( petikan Berita Harian, 10 April 2006 )

Program Radio Televisyen Malaysia (RTM) semalam mendapat perhatian Dewan Rakyat apabila seorang penyokong kerajaan mempertikaikan kewajaran satu siaran langsung malam tadi yang disifatkan menghina Tan Sri P Ramlee.

Datuk Mohamed Aziz (BN-Sri Gading) berkata, program itu yang mendebatkan siapa lebih hebat antara P Ramlee, Sudirman dan M Nasir menimbulkan kemarahan rakyat kerana P Ramlee adalah seniman kebanggaan negara dan tidak layak dibandingkan dengan penyanyi lain.

“Saya terpaksa melahirkan perkara ini kerana program malam tadi mendebatkan siapa lebih hebat antara P Ramlee, Sudirman dan M Nasir... rakyat marah kerana segmen ini menghina P Ramlee.

“P Ramlee sebenarnya tidak ada tandingan. Jangan cuba membandingkan seniman agung yang menjadi kepunyaan, kebanggaan bangsa. Siapa M Nasir, siapa Sudirman, nak dibuat perbandingan?

“Boleh ke kita buat perbandingan mana (lebih) hebat Kinabatangan dengan Perdana Menteri...mana lebih hebat Larut dengan (Tun) Dr Mahathir, boleh? Tak boleh, tak boleh,” katanya ketika membahaskan usul mengenai Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Mohamed berkata, penerbit rancangan TV harus berhati-hati dan sensitif dengan perasaan rakyat terutama dalam menyentuh perkara yang menjadi milik dan kebanggaan bangsa.

“Saya tak menyalahkan Menteri, saya tak salahkan Timbalan Menteri, saya tak salahkan Ketua Pengarah tapi mengapa segmen yang macam ini boleh dibenarkan? P Ramlee tak ada tolok bandingan.

“Itu sebabnya ada lagu Di Mana Kan Ku Cari Ganti,” katanya sambil menyanyikan baris pertama lagu itu.

Kenyataan Mohamed itu mendapat perhatian Timbalan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Zahid Hamidi yang bangun mencelah dan menerangkan tajuk program itu sebenarnya bertujuan menyanjung P Ramlee berbanding penyanyi lain yang hebat selepasnya.

“Memang P Ramlee tak ada tolok bandingnya. P Ramlee tetap P Ramlee,” katanya sambil bertanya sama ada Mohamed sedar TV1 dan TV2 sekarang sudah bertukar nama masing-masingnya kepada RTM1 dan RTM2 memandangkan wakil Sri Gading itu masih menyebut siaran TV1 dan TV2.

Kenyataannya itu mendapat reaksi spontan beberapa Ahli Parlimen yang berkata tindakan menukar slogan dan sebagainya oleh RTM adalah perkara biasa bagi stesen itu setiap kali bertukar Menteri.

“Itu memang kerja RTMlah...sikit-sikit tukar, tukar menteri je tukar.

Esok kalau Menteri di bagi kepada Jasin, Jasin agaknya tukar juga. Kalau saya jadi Menteri, Ketua Pengarah dia sekali saya tukar,” kata Mohamed.

Datuk Mohd Said Yusof (BN-Jasin) turut mencelah dengan berkata: “Yang dulu rebranding habis dekat RM11 juta, hari ini infotainmen dah habis...hari ini inforia pula, entah berapa juta pula habis.”

Terdahulu beberapa penyokong kerajaan memuji program televisyen pada masa kini sama ada oleh TV3 atau RTM yang banyak mengutara dan mendedahkan masalah rakyat. – Bernama

***

'Isu banding P. Ramlee lucu' - M. Nasir
( petikan Utusan Malaysia, 12 April 2006 )

Komposer muzik terkenal, M. Nasir menganggap isu membandingkannya dengan seniman agung, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee sebagai `melucukan'.

Malah beliau menyifatkan kenyataan Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) Sri Gading, Datuk Mohamed Aziz bahawa dia tidak setanding dengan karyawan tersohor negara itu, tidak perlu diambil serius.

Sehubungan itu, M. Nasir menegaskan, beliau tidak mahu dikaitkan dengan isu tersebut kerana ia langsung tidak menjejaskan kehidupan sehariannya.

Ketika ditanya sama ada beliau `ambil hati' dengan kenyataan wakil rakyat itu yang seolah-olah memperlekehkan sumbangannya dalam industri muzik, beliau menyatakan: ``Saya tidak tersinggung.''

``Isu ini melucukan, kelakar,'' ujarnya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

M. Nasir diminta mengulas kenyataan Mohamed yang mempertikaikan siaran langsung Radio Televisyen Malaysia (RTM) semalam yang menyiarkan perdebatan siapa lebih hebat antara P. Ramlee, Sudirman dan M. Nasir.

Wakil Rakyat itu menyatakan: ``P. Ramlee tiada tandingan, siapa M. Nasir, siapa Sudirman nak dibuat perbandingan.''


P/S ...judge for yourself, apa sebenarnya yang terjadi dan apakah moral sebenar cerita ini yang aku tak dapat simpul sorang-sorang secara muktamad???



Khamis, April 13, 2006

Isnin, April 10, 2006

Khamis, April 06, 2006

Hanyut lagi.

Dah lama tak mimpi.

Jadinya, mimpi aku yang malam tadi ada kena mengena dengan lagu ni...


SEKUNTUM BUNGA PLASTIK

Sekuntum bunga plastik
Di dalam jambangan usang
Menghiasi kamarku
Yang gelap dan dingin
Seutas rantai perak
Membelit di lehermu
Memberikan cahaya
Dalam mimpi-mimpiku

Roda-roda penghidupan
Berputar-putar ligat
Tapi aku masih juga begini
Bisu dan kaku
Menanti sebuah jawapan
Yang belum pasti.



ALBUM: 'Perjuangan' 1982 Polygram
LAGU: A.Ali
LIRIK: S.Amin Shahab


p/s: Cuba imagine apa dalam kepala aku skarang nih?

Isnin, April 03, 2006

BREAKING NEWS UPDATE!

Dengan segala rasa hormatnya diumumkan bahawa pengarah Joss Whedon yang popular menerusi siri TV Buffy dan Angel, filem Serenity jugak penulis untuk komik Astonishing X-Men sudah pun memilih PELAKON UTAMA untuk membintangi filem Wonder Woman yang bakal keluar tahun 2007 nanti. Bintang yang dimaksudkan itu adalah pilihan pengarah tersebut dari banyak barisan bintang-bintang lain seperti Charisma Carpenter, Alyssa Milano, Evangeline Lilly, Eliza Dushku, Sarah Michelle Gellar, Jessica Simpson, Monica Bellucci dan Demi Moore.

(PETIKAN DARI MAJALAH JOM! EDISI AKAN DATANG)



Tuan-tuan dan puan-puan...



2005 - CHRISTIAN BALE IS BATMAN




























2006 - BRANDON ROUTH IS SUPERMAN









































--- WE GOT THE WORLD'S FINEST!


















































AND FOR NEXT YEAR








2007...









Prepare for the Princess of Amazonia.









YOUR WONDER WOMAN IS NOW OFFICIALLY KATE BECKINSALE !


















































































... and now the BIG THREE of the DC UNIVERSE is complete.


p/s: so, what do you people think??!

Blog Archive

Cari Blog Ini

Dikuasakan oleh Blogger.

A Block of Text

A Block of Text


Hi. Saya kenal anda. Mungkin anda tidak kenal saya. Tiada masalah. Mari berkenalan!

About Me

About Me

Blogger templates

ENTRI TERBARU

Masih dalam kerugian.

Ya. Macam biasa aku akan cakap: "Masa berjalan begitu pantas" Walaupun bukannya dihamburkan secara colloquial, aku tetap masih l...