Seni baca buku.


Nampaknya masa-masa yang telah lama aku tangguhkan untuk bersama dengan buku-buku kini sedang dirasai penuh nikmat. Mengenali diri, aku memang seorang collector dan pembaca yang tegar. An avid reader and a book enthusiast. Rasanya tidak pernah pun dalam sehari yang mana aku tidak menyentuh bahan bacaan sejak dulu lagi aku faham dan tahu membaca. Baik suratkhabar, majalah ataupun buku. Tambah-tambah lagi komik-komik kesayangan aku.

Membaca ada banyak kelebihannya. Aku suka membaca di atas banyak sebab. Akan tetapi ada satu sebab utama yang paling ketara adalah kerana 'seninya'. Seni membaca atau seni bersama buku ini begitu tinggi nilainya. Kau duduk bersendirian di dalam bilik atau di dalam perpustakaan atau di warung makan atau kedai mamak, sekaligus kau akan hanyut dengan dunia yang kau pilih sendiri. 'Asmaradana' dengan alam buku begitu menggamit zahir dan batin. Begitu memukau sukma dan sanubari hinggakan tiada terperi keresapannya. Magis hanya masing-masing yang tahu.

Tambah-tambah lagi yang ada di hadapan aku ini adalah buku-buku yang kena dengan jiwa aku. Memang muktamad dan sahih tidak hadap benda lain lagi. Lain macam dia punya layan.  

Ulasan