Nikmat berhari raya

Sudah lebih seminggu berhari raya tahun ini. Syukur kepada Allah kerana masih diberikan kesempatan untuk nikmat yang tiada tandingannya ini.

Banyak yang dipelajari sepanjang Ramadan yang berlalu. Tentang penghargaan dan penganugerahan. Tentang kurnia dan rahmat. Tentang cinta dan kerinduan yang mendalam pada waktu-waktu yang hanya datangnya tidak selalu. Namun, Syawal ini adalah hari-hari keraian. Hari kemenangan kerana beroleh sesuatu untuk diri-diri yang memahami erti sejati. Aku pun begitu. Raya ini banyak yang pertama dan banyak juga yang berakhir. Begitu indahnya musim suci sehinggakan hati ini sering diuji dengan berahi dan juga hakiki.

Nampaknya masih ada kekuatan dalam diri yang harus dikerah lagi. Sementara masih muda. Sementara masih berupaya. Akan aku cuba selagi yang terdaya.

Orang lain dengan cara yang lain. Aku dengan cara aku sendiri.

Ikut kesedaran. Ikut kemampuan.

Yang penting, hari raya ini aku mahu semua tahu aku tetap semangat untuk terus berkongsi rasa.

Gembira aku pada Dia.

Kerana pada Dia aku berharap dan bermohon segala.

Ulasan