Di pihak yang benar dan hak


Keadaan semasa sekarang ini, ramai yang mahu buktikan tentang hak dan perjuangan. Sebagai manusia, itu lumrah. Yang membezakan sesama kita jelas hanyalah ilmu dan pengalaman. Kiranya seseorang itu punya ilmu dan pengalaman yang baik, maka mereka boleh pilih dan boleh tahu tanpa sebarang curiga dan keraguan di pihak manakah yang patut mereka berada.

Aku memilih untuk berada di pihak yang ada ilmu dan pengalaman. Insya Allah.

Kita ini bukan dari golongan pejuang yang sanggup bertumpahan darah dan berperang demi menegakkan yang hak dan menumpaskan yang bathil. Kita merdeka tanpa sebarang konflik meruncing yang berpanjangan, tanpa perang senjata dan tanpa campur tangan pihak musuh.

Kita ini merdeka dengan cara damai dan dengan cara bincang.

Sebab itulah kini apabila rakyat sudah semakin sedar yang mereka selama ini telah dipermainkan dan diperbodohkan golongan yang konon-kononnya menjaga hak rakyat, mereka bangkit dan tentang demi menjaga hak-hak itu. Yang pandai dan bijak, tahu apakah jenis ‘udang yang berselindung di sebalik batu’. Yang pandai dan bijak juga sedar batu jenis apakah yang digunakan untuk melindungi udang-udang itu. Yang tidak ada usul dan asal periksanya, akan terus dipermainkan dan diperbodohkan. Akan terus rasa selesa dengan gula-gula dan hadiah-hadiah dari mereka yang seolah-olah menggalakkan rakyat mengharap sangat kerajaan dan tidak mahu berapa berkerah tenaga dan usaha untuk mencipta harta dan mencari kejayaan sendiri.

Dalam dunia akan sentiasa ada dua pihak.

Aku rasa dan yakin aku berada di pihak yang benar, di pihak yang hak.

Semoga Allah melindungi kita semua.

Amin

Ulasan