Hiatus


Aku sepatutnya menulis dengan lebih kerap. Obvious reason adalah kerana aku adalah seorang penulis. Not-so-obvious reason adalah aku ada plan dan jadual tertentu yang harus aku laksanakan dan muktamadkan (sama ada ianya jangka panjang mahupun jangka pendek). Dan menulis adalah salah satu daripada key factor untuk menuju sasaran dan matlamat itu.

Dengan berada dalam hiatus terlalu lama seperti ini, ia membuatkan aku berada dalam beberapa keadaan yang kurang menyenangkan. 1) Aku akan rasa serba salah dengan sesetengah orang yang telah sekian lama menaruh harapan dan menanti seberapa sikit atau seberapa banyak hasil penulisan dan karya aku yang belum atau akan ditulis, 2) Aku terhutang dengan orang yang mendambakan sesuatu daripada aku dalam bentuk penulisan karya, biarpun aku tidak berjanji apa-apa kepada mereka, 3) Aku tidak memenuhi janji pada diri sendiri dan tidak mengamalkan prinsip serta displin menuju tingkatan seorang penulis yang berjaya dan prolifik di masa hadapan.

Jadi, hari ini aku decide mahu kembali ke sini setelah sekian lama.

Aku rasa perangai aku ini tidak boleh dijadikan habit. Takut-takut nanti, impian tak tercapai. Dan apabila impian tidak tercapai pada waktunya, maka sesalan akan datang mengusik dan menyelinap. Pada waktu itu, tiada apa yang dapat selamatkan apa-apa atau siapa-siapa lagi.

Ulasan