Makmal FB

Semenjak kehadiran Facebook (FB) dalam hidup, aku rasa sangat beruntung. Banyak perkara yang aku jalankan selama ini dapat dilaksanakan dengan lebih mudah dan efisyen sekali, malah berulang-ulang kali. Paling aku suka apabila social experiment yang aku lakukan di FB sering mendatangkan keputusan dan hasil yang memberangsangkan. Sungguh luarbiasakan sekali FB ini.

Terima kasih Mark Zuckerberg kerana tolong kawan-kawan.

Di FB ini, aku dapat melabelkan jenis-jenis dan kriteria-kriteria orang yang wujud di sekeliling aku. Dari aspek bisnes pula, jelas aku dapat kategorikan yang mana golongan profesional dan yang mana golongan amatur. Paling menarik sekali, level intelek dan bijaksana orang juga boleh diukur sedikit-sebanyak dengan FB. You can call it psychology or marketing strategy or political science or whatever but it works nicely day after day, time after time. Aku dengan sengaja telah memecahkan beberapa fasa aktiviti di FB aku mengikut target group yang aku sasarkan. Jelas menunjukkan sebilangan responden atau non-responden (ini bagi yang ‘like’ atau rujukan demografik FB), masih jauh tersasar dari expectation aku sebagai kawan. Kawan yang sepatutnya tolong kawan bukan sahaja di kala senang, juiga di kala susah. Sebilangan responden yang lain pula, walaupun silent responden atau pasif responden, masih boleh aku ‘baca’ aktivitinya. Impresif juga melihat kawan yang jenis ini. Yang lain pula ada yang jenis rawak. They themselves have no clues or any ideas what they’re sayinh or talking about just for the sake of FB popularity syndrome. Mereka masih belum sedar betapa once they enter the realm of FB, semuanya akan terekod dengan automatik, sama ada niatnya apa sekalipun. Dalam hal ini, psychological element is crucial. Impak mereka-mereka ini dari jarak dekat atau jarak jauh boleh menggambarkan cerminan peribadi semasa seseorang itu sama ada mereka ini ambitious, passionate, desperate, over-the-top, plain stupid and foolish, opportunist, etc.

Like today, aku telah mendapat benefit yang benar-benar bermanfaat dan berfaedah untuk dihadam untuk tulisan dan pemikiran-pemikiran aku yang akan datang, sama ada dari sudut peribadi mahupun sudut profesional. Walaupun ia tidak menyeluruh memandangkan ada lagi ramai orang especially kawan-kawan di luar sana yang belum ada FB, ianya tetap unconcise.

Aku terus study dan jalankan ujikaji aku secara berterusan. FB adalah makmal antara makmal terbaik bagi aku dewasa ini. It starts from your status and boils down direct to your activation to the other party online (or perhaps, offline)

Ulasan