Sihat dan kuat

Akibat terlalu beriya-iya mengejar impian, kita selalunya lupa yang kita ini masih manusia biar 'seluarbiasa' mana kita sekalipun. Manusia yang boleh lemah dan sakit, yang boleh ditimpa musibah dan bencana, manusia yang mudah lupa dan lalai, manusia yang sangat vulnerable kepada bend-benda yang sememangnya tidak mampu dicapainya. Ini termasuk jugalah buat diri aku sendiri.

Kononnya aku kuat dan boleh menepis segala apa juga rintangan yang datang demi mencapai cita-cita dan hasrat hari. Dan apabila datang detik yang tidak diundang seperti sakit, sudah nampak yang manusia akan tetap manusia.

Tapi aku tidak suka tunjuk-tunjuk pada orang tentang hal-hal sakit ini. Tambah-tambah lagi aku seing menanamkan dalam fikiran aku yang kalau aku sakit, ada lagi orang yang lebih sakit dan lebih tenat serta teruk daripada aku.

Aku mahu jadi lebih kuat jika diizinkan Tuhan.

Kerana ramai orang yang perlukan aku menjadi kuat dan luarbiasa.

Ulasan