Desperate times call for desperate measures

Yes, let me read it one more time: 'Desperate times call for desperate measures'

Nampaknya ada masa beberapa hari lagi sebelum 1 haribulan depan untuk mencari kerja tetap semula. Bukannya kerana aku tidak tahan tidak ada kerja tetap atau aku tidak tahan tidak punya gaji bulanan untuk bayar/beli itu dan ini atau aku tidak tahan dileteri ibu dan dipersoal ayah atau aku tidak tahan melihat kawan-kawan memiliki itu dan ini atau aku tidak tahan dikejar bank atau aku tidak tahan dihimpit tekanan material dan masalah-masalah bersangkutan lain yang mempunyai sangkut-paut dengan kerja tetap. Tidak punya kerja tetap macam aku ni sama macam sambut raya tapi tak pakai baju Melayu atau makan nasi tapi tak tambah kali kedua. Puas memang puas, happy memang happy tapi tak tentu masa happy dan puas dia.

Aku perlu mencari dan ada kerja tetap kerana aku perlu jadi sebahagian daripada masyarakat semula. Masyarakat yang sayangkan kehidupan moden. Masyarakat yang terlalu ingin buktikan kepada ibu dan ayah mereka bahawa wang akan membuat mereka gembira dan rasa senang. Masyarakat yang memandang orang mempunyai kerja tetap lebih terjamin profesionnya dan lebih kukuh taraf sosio-ekonominya, yang mana sudah tentulah mempunyai wang gajian bulanan hasil daripada kerja tetap itu. Saban bulan kerja penuh dedikasi dan memberikan komitmen serta fokus pada kerja tetap, mendapat gaji pada hujung/awal bulan. Bayar (hutang) itu, bayar (hutang) ini. Selesaikan perjanjian itu, selesaikan kontrak ini. Simpan sikit untuk masa depan, simpan banyak untuk masa sekarang dan simpana mana-mana dulu kerana yang dulu atau akan datang belum tentu terlunas lagi.

Masih ingat lagi bila masa aku punya kerja tetap hampir-hampir 6 bulan yang lalu. Itu adalah kerja tetap TERBAIK pernah aku miliki sehinggalah aku 'dipaksa' tukar ke jawatan lain yang tiada langsung dalam skim rancangan berprofesion aku.

Ya, memang mengacau tapi itulah antara risiko bekerja tetap, tambahan lagi kerja tetap itu adalah kerja tetap dengan orang tetap yang menggaji kita tetap. Tapi aku bukan sembarangan orang. Aku bukan sembanrangan pekerja. Aku tahu aku adalah aset kepada syarikat tetapi yang lebih penting adalah syarikat itu juga adalah aset kepada aku. Aku perlu syarikat itu dan syarikat-syarikat yang pernah aku berada sebelumnya untuk meneruskan skim perancangan berprofesion aku. Cuma, aku melihat dari sudut dan aliran lain. Dasar pensyarikatan rata-ratanya atau lebih precise lagi, secara khususnya melihat hanya dari sudut kewangan(keuntungan) sahaja. Hence, berbalik pada soal wang itu juga tadi. Untung adalah main priority. Period.

Well, aku akan acknowledged benda yang sama sekiranya aku mempunyai syarikat atau kompeni juga dan orang start label aku sebagaimana aku melabel mereka sekarang. Heck that is all the purpose of doing business in a way and by the way. Capitalism is just the way of people doing business and I am saying this in a very good way (of course). Generate income, more money will come flowing and cashing in and that is that. Profit measures to leverage all.

And that is why, aku perlu mencari kerja tetap.

To make you and you and you and you and you and me happy. Satisfied. Comfortable. At ease.

Aku benar-benar lega yang sekarang ini aku dikejar hutang, dihimpit masalah kewangan, diulit rasa bebanan material dan ditekan-tekan oleh keadaan semasa. Aku perlu kembali bangun dan masuk kerja awal pagi dan balik petang sambil tempuh jam. Oh,wait! Memandangkan kereta aku sudah kena tarik, aku bukan cakap pasal traffic jam di jalanan, aku mula membayang-bayangkan tarffic jam manusia menggunakan kenderaan awam which is more 'horrific' in a way. Before aku ada kereta dan selepas kereta kena tarik, aku banyak guna public transport. So, I absolutely know the hazard of things. Aku harus merasa macam mana mendapat wang dengan bekerja tetap semula kerana itulah salah satu cara paling standard untuk survival (practically speaking). Duduk KL kena cari duit dan cari duit dengan cara yang paling robust sekali eventhough aku in the privilege of dibesarkan di KL sejak dari kecil. Imagine that. Dibesarkan dan dikelilingi oleh senario keberadaan hidup di bandar sejak dari dulu pun masih terkial-kial untuk jadi senang dan kaya sampai sekarang. Some says I am lucky. Well, so to speak unless if you are in my shoes and live it for yourselves. All I can say is that, 'Hard is hard. Easy is still hard'.

Point is this actually. Modern times are like this. Especially, when you are going in a direction where it is too ahead of anybody's curve. Aku takkan cakap benda-benda bodoh macam 'Aku sebenarnya dilahirkan dalam negara yang salah' atau 'Aku sebenarnya lebih pandai dan bijak daripada semua orang yang berada di sekeliling aku' atau 'Mana la boleh kaya atau berjaya kat Malaysia ni'. It's ethically orthodoxical and demotingly uncivilized.

No. No fucking way aku akan cakap benda-benda dangkal seperti itu pada diri sendiri atau pada orang lain.

And I am strictly saying because I do believe that is the FIRST EVER TIME I used the 'F' word in my blog. Work is needed to survive, to make self and other-self happy, to make a better living than I am experiencing now, to make parents glad and relief and of course as a indicia that you need 'labels' and 'patches' on you shirt saying 'Hey! I am here. Please notify that I am in the working class community and I will make benefit of my wages and salary'. Aku terpaksa dalam rela kerana rupa-rupanya 'desperate times, calls for desperate measures'. Takkan la aku nak jadi perompak atau pencurik kot untuk survive. I can say that we are intentionally or unintentionally con-man once in a while but never thieves nor robbers. That's totally out of the question entirely.

Harap-harapnya aku tidak menyesal berkata semua ini keran aku tidak mahu dituduh orang yang menjilat balik ludah sendiri. Yes, aku akan cari kerja tetap semula sebelum bulan depan bermula tetapi hanya pada betul-betul kerja yang membuatkan apa yang aku ada sekarang ini pada profil dan portfolio aku. I am a creative individual/person with the keen passion to write stuff and things out of inspiration and ideas, doing things that are do-able. Ramai orang menuduh aku sebagai seorang yang memilih and to a certain degree, 'mengada-ngada' but I have reputations to garner. I will even grow up a family sooner or later, having kids and a wife to be taken care of yet still my reputation will not be negotiable with any insensibilities nor amaturity. I will stay a writer and will change as a writer too. If not, a creative person with everlasting passion for creative things. Comics are my speciality and cinematics is my forte. I am doing that, I am working on that and I certainly, continously strive on that.

Lets get straight to business now for whatever the cause and consequences are.

I need to get back in the game.

Playing from the outside is fun but I guess getting in the sandbox with a decent playground is much, much, MUCH MORE SUBTLE AND SATISFYING.

Ulasan