deep, bottom line

Salah satu benda yang akan menjadi beban tekanan kepada kita, dan of course akhirnya akan menyusahkan kita ialah apabila kita duduk di tempat awam atau tempat makan kelas francais yang tidak dapat dikawal aircondnya. Ye, kalau cuaca panas terik memanglah sebab ianya dingin dan menyamankan suhu badan yang berpeluh-peluh. Ini termasuklah orang yang macam aku. Suka aircond. Sedap. Best. Tapi apabila terlalu lama, tambah pula kau dah ada resdung, bahana juga jadinya.

Aku sedang dalam keadaan itu sekarang sambil menulis entri ini.

Hidung aku gatal gila, meleleh tak stop-stop, kepala aku sakit dek resdung dan aku tak dapat nak slowdown kan aircond yang betul-betul mencanak kat dalam restoran 24jam dengan wi-fi percuma tempat budak-budak lepak. Kalau tak kerana itu semua, malas jugak aku nak duduk sini lama-lama.

Hari ini agenda aku di KLCC bersama orang kanan aku yang bernama Kimin. Kimin adalah seorang Creative Director/Photographer turn Marketing Exec. Keje kat tempat lama aku dulu, sama macam isteri dia yang aku kenal lebih dahulu dari dia. Dulu sebelum dia keje kat situ, dia keje dekat satu ad firm yang bergaji tinggi. Reason being dia berhenti mungkin kerana working hours di situ agak odd. Jadi dia join isterinya di situ mungkin kerana family. Ya, orang bila ada family sendiri akan selalunya lebih fokus, komited dan berwawasan.

Ok. itu bukannya topik aku di sini. Topik aku di sini adalah Kimin adalah salah satu daripada orang harapan aku bila aku ada kompeni aku sendiri nanti. Kimin, Deq, Nadzru, Jeremy, Adi dan lain-lain. Ada banyak kriterion yang membuatkan aku pilih dan mahukan mereka. Apa-apapun, ada hanya satu syarat yang PALING KUAT sekali di antara banyak-banyak syarat. Talent, everlasting effort, dreams, thinking out-of-the-box. Ya, itu semua obviously common. Yang membuatkan aku betul-betul mahukan mereka adalah: LOYALTY.

Mereka-mereka semua ini loyal pada aku. Tidak kira apapun keadaan dan kedudukan, mereka sanggup buat benda yang kadang-kadang aku rasa terlalu mengharukan. Yang tak logik pun ada.

Bottom line is, aku akan berhempas-pulas dan sanggup berkorban untuk orang yang loyal dengan aku. Yang punya alignment, interest dan the same level of mindset dengan aku. Ada yang melabelkannya 'mojo'. Ada yang kata 'aura'. Ada yang cakap 'ketentuan'. Bagi aku, yang penting adalah semangat.

Itu adalah line paling bottom dan paling deep.

Ulasan