Nasib badan di daun keladi.

Kesulitan dalam menghadapi pengstrukuran semula komputer peribadi gua telah mendidik gua dalam banyak sudut. Tapi tidak semua didikan yang gua terima secara langsung dan tidak langsung itu dapat masuk ke dalam kepala gua dengan sempurna. Benak gua dalam bidang IT agak liat kalau hendak dibandingkan dalam bidang-bidang lain. Ya, IT dan ilmu hisab. Memang foul. Bolehlah di ibarat seperti mencurah air di daun keladi. Daun keladi itu adalah gua.

Tapi bukankah ciptaan teknologi dan penaiktaraf-penaiktaraf perisian berfungsi untuk menyenangkan hidup kita semua dalam menguruskan kendalian kerja harian?

Atau adakah ianya hanya menyusahkan dan memberatkan lagi bebanan yang sedia ada kiranya tidak kena pada cara dan kaedah?

Gua hanya mengusap ubun dan mengurut dahi. Susah boleh jadi senang kalau kita tahu. Senang boleh jadi susah kalau kita tak tahu. Kalau gua banyak bertanya, maka banyak jugalah jawapan yang gua dapat. Ikut papan tanda, manual, arahan, skematik dan arahan pasti akan bertemu penyelesaian. Mak dah pesan ayah dan bilang. Kawan-kawan tukang tegur. Apa nak jadi, pasti bersebab. Gua tersasar sedikit sekali lagi. Apa ni? Orang lain boleh buat takkan gua tak boleh?

Nasib badan.

Nasib badan.

Atau apakah gua harus sahaja bertukar ke typewriter berwi-fi tinggi?

Ulasan