Cikgu Ahmad bakal barai di Bukit Jalil.

.
Semalam. Malam.

Hujung minggu barangkali akan kelihatan kurang kemanisannya kalau tidak diisi dengan sessi tontonan perlawanan bolasepak secara langsung melalui siaran TV kabel mahupun kegiatan pertembungan kaki-kaki bola secara konsol video, sessi kenduri-kendara berskala (sebab orang sekarang buat kenduri-kendara tak ikut musim), sessi DVD takpun wayang kalau ada penaja atau paling koman pun, sessi lepak mamak mapley.

Memandangkan profesion gua 2-3 menjak ini pun adalah lebih menjurus ke arah pelepak mapley secara tegar, maka kemanisan itu sudah menjadi biasa-biasa tidak kira hujung minggu ke tak hujung minggu. Padat juga agenda perlepakan semalam sebab membawa sampai ke larut malam. Ya, mungkin juga ada di luar sana akan membuat andaian mengatakan budak ni dah takde keje ke atau tak ingat masa depan ke atau apa nak jadi melepak manjang atau macamana bangsa nak maju kalau lepak tak ingat dunia. Pendek cerita, itu bukan hal pusing gua. Jauh sekali nak dijadikan dilema hidup. Sebab yang gua tahu, majoriti lepak gua adalah lepak ilmiah. Bebas unsur tidak bermoral seperti bermain daun judi, menjadi bookie bolasepak buku tiga 5 secara sambilan mahupun mengusik makwe dengan panggilan 'Kak Long' kiranya berpeluang. Lepak gua lepak bersih, cekap dan amanah. Juru-jurulepak yang seangkatan dengan gua pun semuanya ada tauliah. Sepanjang lepak, tak pernah JAIS tangkap gua sama juru-jurulepak yang lain. Insya-Allah orang cakap.

Nak dijadikan cerita, sedang gua padu memberikan konsentrasi seratus-peratus pada sisa-sisa sessi lepak pusingan terakhir yang last semalam, telefon bimbit gua berbunyi. Ada satu kutu sudah kontek sama gua. Sebenarnya gua sudah menjangkakan panggilan si ziranat ini.

" Wei, Sabtu ni lu pegi tak? "

" Apasal? "

" Gua memang nak pegi dengan bini gua tapi dia tengah mengandung tu. Takkan nak ajak dia pulak "

" Abis tu? "

" Gua tau lu fan lain tapi lu teman la gua pegi. Tolong la... "

" Kenapa? "

" Gua kurang bekalan keberanian. Gua tengok TV tadi dah macam zon perang dah. Letup sana, letup sini. Baling sana, baling sini. Lu pegi dengan gua, amacam? Nanti gua bayar tiket lu. "

" Yelah. "

" Sapa ada lagi? "

" Itu belakang kira. Lu ada kan? Yang penting... Gomo Kelate Gomo!!! "

Ahmad, Ahmad. Sanggup lu turun KL dari Sabah semata-mata nak tengok show bunga api kat stadium.

Antara Kelantan dengan Negeri Sembilan, gua sapot Halim Napi. Dia ikon bolasepak negara dulu, kini dan selamanya

Ulasan

-s- berkata…
lu tau gua support sape kan? gua akan bersorak mcm nak rak sabtu ni...gua simpan dendam bila kita tgk lwn perak time dulu2...
faizalmukhtar berkata…
ah, ya... gua ingat kenangan itu. Kenangan Negeri Sembilan era Azman Adnan.