makbul mustajab dari maulana.

Malam begini, gua sedang berguru dengan seorang sahabat di facebook. Ilmu dan pengalamannya cukup luas serta tinggi pada hemat gua. Tinggi mana dan luas mana, itu hanya Tuhan yang tahu. Tapi gua rasa hikmahnya serba serbi, tambah-tambah lagi pada malam seumpama Jumaat ini. Ada banyak kelebihannya.

Tanpa diluah, tahu gua sedang melayan masalah. Tanpa diucap, tahu pula dia bertanya itu dan ini. Tanpa dikata, tahu juga dia memberi pesan dan nasihat sebarang yang ada.

Gua rasa diisi. Makin lama meneguk, makin segar rasanya.

" Temu hulu hilir menyusur.
Adat hidup temukan mati.
Jangan tuan terus masygul.
Adat wira harus tahan uji. "

" Ya kalau begitu aku berjanji. Hadapan teman ku yang berperkerti tinggi. Titian takdir seruncing manapun ku seberangi. Di mulut naga gemala sakti terkunci. Kan ku sambar ku rampas jadikan bukti. "


Langgam yang akan gua ingat sampai gua jaya.
.

Ulasan