INI MAJLIS MAKAN-MAKAN MASSCOMM : Edisi Buka Puasa 2009

Buffet pertama gua untuk Ramadhan tahun 2009 ini. CHARGAASS... CHARGASSSS!!!

Meja gua dalam majlis. Tak silap gua wakil ketua meja ni adalah Khairil Nizar. Sebab gua tengok muka dia ada tokoh jadi ketua. Gua hanya wakil melantak satay.

Ni meja yang lain-lain. Mus dah dalam darah daging dia suka bagi ceramah motivasi bergerak. Gua taktau sama ada ini ada dalam agenda program majlis.

Gua tengok meja ni bagus. Tahu adab dan protokol majlis rasmi. Tak kecoh-kecoh macam meja kita. Gua harap wakil meja ambik nota untuk reunion akan datang.

Antara jemputan berikutnya yang turut hadir. Sempat jugaklah gua bersalam-salaman. Dah beranak pinak dah diorang ni. Alhamdulillah. Gua bila lagi?? Aahh... ini soalan perangkap! Bedebah sungguh!!

Ya. Nampaknya wakil meja sedang menjalankan tanggungjawab luhurnya kepada meja makan. Sapa yang perasan, selain itu juga dia menjalankan amanah kepada rakyat Malaysia kat atap Parlimen masa perarakan Merdeka. Biasanya dia dalam konti bilik berita. Berita subuh atau berita orang dah dengkur. Sebelah tu pula, Sri tengah naik kembang tekak tengok wakil meja makan.

Ejai. Dia ni kalau makan ke, tak makan ke... memang spesis tak reti tutup mulut. Gua tak kisah, janji lu happy, tak kena tinju dengan tokey restoran, gua OK. Tapi perlu ke lu buat begini depan kamera orang lain? Rosak la Kodak.

Fizah dan keluarganya. Tak silap gua, berjiran dengan M.Nasir kat Sungai Buloh nun. Terbaik. Kirim salam dia, kata bila nak buka puasa ikan bakar sama-sama gua.

Ex-classmate sekolah kat Subang, ex-classmate kat ITM dan macam-macam 'ex' lagi. Ezuin ni kahwin awal dulu kalau tak silap gua masa budak-budak sibuk tengah balun tesis. Dah jodoh lu. Siapalah gua untuk menghalangnya.

Tukang organizer, tukang senyum, tukang kontrol ayu. Yang belakang tiga ekor tu... tukang nak kena kepala shuffle dengan gua (sirap bandung dalam jag atas meja tu gua dah lama saspek dia ada bubuh 'ais'. Bukan ais batu. Sebab tu budak-budak ni mentol semacam)

Tengok muka pun gua tau, bila detik waktunya bini dah kena pantau dan kawal laki. Tak gitu, Ejai?! Time ni baru gua nampak lu sunyi dalam 2-3 saat. Heh! Tau la nasib lu balik nanti... tiket! tiket!! Hahahawau!

Benda lain kalau kena paksa, memang gua tak sanggup. Tapi kalau perihal dan bab makan-makan ni, kalau orang tak paksa... gua sendiri yang paksa diri gua sendiri. Kenyang perut kan suka hati. Itu moto kental gua.

Gua kalau ikut hati dan poket seluar yang tengah bocor sekarang, masa dia ni offer duit raya... nak aje gua ikut beratur sekali dengan budak-budak ni. Tapi gua ingat pesan mak gua : " Jaga diri, hiasi peribadi. Jangan malukan keluarga, nak "

Hafez : " Bila mau abis nyekik daaa...?? "
Khairil Nizar : " Diam daa! Kau apa tau tentang seni pemakanan dan nutrisi alam "

Cuba teka. Mata gua pandang kamera ke, pandang jurukamera ke atau pandangan tersasar??

Serius cakap. Gua ingat mulai sekarang, gua dah taknak kawan dengan Ben sampai Raya Haji.

Dem. Keras betul kas-kas dia bubuh dalam siput sedut tu. Khairil gua taktau dia guna ilmu apa, steady dia persis Justin Timberlake.

Tinggal muka-muka ni aje yang berani bergambar di hujung-hujung majlis. Ahmad Iznan dari tadi histeria tengok Mikel Jeksen datang untuk berbuka sama.

Tapi ada satu persoalan yang sering timbul saban tahun tatkala datang bulan Ramadhan. Kenapa kerap dianjurkan Majlis Berbuka Puasa tetapi tidak pernah ada Majlis Makan Bersahur? Gua tak pedulik. Gua nak tunggu jugak sampai time sahur. Masih ada lagi ruangan yang terbuka dalam arena perutku.

p/s : Laporan lengkap majlis ini boleh didapati di laman sesawang Facebook gua.

kredit foto: Dzeti/Mus/Nan

Ulasan

HoneyCups berkata…
weh... dulu penah gak aku join konvoi bersahur... smpai ke tanjung malim n port dickson nun... tp tak tau laa agaknya sapa yg bole arrange utk bersahur di kalangan kita ni...hmmm --Sri
faizalmukhtar berkata…
[sri]

gua cadangkan lu dengan khairil nizar... kat cafe farid ismeth emir.
HoneyCups berkata…
hek eleh... cafe tu subuh sepie camtu mana bkk laa... ados! -sri
faizalmukhtar berkata…
[sri]

suruh dia bukak jugak, suruh khairil minta kunci pagar kedai tu kat dia.