transformer LLN rumah gua selalu padam waktu malam biarpun bukan musim Earth Hour.

Walaupun gua dan bapa gua tidak menceburi lapangan politik dan tidak bekerja dekat ibu pejabat-ibu pejabat yang ada 4 waktu makan-minum, namun setiap masa perkembangan dunia itu kami sering perhati dan analisis. Makanya, di pagi hujung-hujung minggu ini sesudah Subuh dan bertadarus (sudah menjadi kelaziman bertadarus sekeluarga hari Ahad selesai solat walaupun mata gua lebih berat ke lelap), bapa gua telah buka story pasal soal intipati perhimpunan dewan raksaksa. Sebenarnya gua yang warm up dulu sebab protes headline berita semalam. Banyak yang diperbincangkan kami walaupun jarang-jarang benar masa-masa sebegini wujud. Gua bentangkan bagaimana permainan-permainan dan kemahiran-kemahiran yang ada pada orang tertentu berbeza dengan orang yang lainnya. Bapa gua pula dedahkan bagaimana politik zaman dia banyak hitam-putihnya dari putih-hitamnya zaman gua. Gua sambung tentang bagaimana politikus greek dan gerakan kolonial/kapitalisme 'sudah kacau' ini kawasan dan Sukarno punya plan nak wujudkan gabungan kerajaan Nusantara dengan komposisi 5 negara berwajah 'Melayu' disalah-erti sebagai Konfrantasi tahun '63. Hudud Fisabilillah ramai orang tak faham. Makin lama makin pekat nampaknya diskusi. Gua yang elok tadi ngantuk tiba-tiba segar-bugar. Gua story bapa gua lagi macam mana entry last minit masa sidang membawa impak pada sesebuah organisasi dan sedikit ilmu teatetrikal sangat membantu. Bapa gua cuba tutup bual bicara dengan elok 'cakap sama bikin dari bikin tak serupa cakap'. Bapa gua memang handal bab-bab motivasi pagi. Mata pun tak rasa nak ngorok lagi.

Gua keluar cari akhbar di hujung minggu.

Bapa gua keluar jogging.

Kami teruskan hidup seperti biasa sehingga sidang seterusnya tanpa mengharapkan sangat pada subsidi, komisen dan injuksi.

Ulasan

UseppP berkata…
gua nak join bapak lu boleh? gua ada banyak point bernas nih!
faizalmukhtar berkata…
[usepp]

...tak boleh. Kepala kau kadang-kadang macam komunis.