Prolegomenon in the West ( *ataupun Wes Warek la aku, wak! Menurut kata Bahsa Ibundaku ).

Lebih dari seorang ekonomis duniawi mengeluarkan teorem yang mengatakan peradaban manusia memiliki 3 zaman:

Pertama: Zaman Agrokultur (Agriculture Age) / Era pra-Perang Dunia / Petani

Kedua: Zaman Industri (Industrial Age) - Era Perang Dunia / Buruh

Ketiga: Zaman Informasi Maklumat (Information Age) / Era pasca-Perang Dunia / Pemikir

...dan lewat-lewat ini, ada seorang daripada mereka berpendapat, kita sudahpun sampai ke penghujung Zaman Informasi Maklumat.

Zaman ini disebut Zaman Konsepsi (Conceptual Age)

Katanya, kita akan(ataupun sudahpun) menempuhi Zaman Konsepsi (Conceptual Age). Ini bermakna otak kiri manusia terpaksa dialihkan kepada otak kanan. Intuitif dan lateral. Pada hemat gua, otak kanan manusia terpaksalah di alihkan ke kiri jua.

Sekarang gua faham. Kenapa penting beli DVD yang ada 2 Disc Special Feature dan komentari pengarah atau kenapa mamak tu bila baru abis aje ambik order, boleh terus jerit 'SIAP!'

Gua tak kamcing dengan Jew atau mana-mana White Supremacist.


Sebabnya... gua rasa elok gua belek Jami al-tawarikh, kita al-Ibar mahupun Al-Muqadimmah. Paling koman pun, Insan Kamil edisi Pelajar. Apekejadah asyik copy paste benda ketinggalan zaman aje diorang ni?!

Ulasan