INILAH DIA ' PROJEK SUPERHERO MALAYSIA ' ! : part 1

Menjadi warganegara Malaysia yang bertanggungjawab dan bersifat patriotik serta senantiasa bersedia untuk mencapai tingkatan progresiviti (?) tahap tinggi demi bangsa, agama dan negara; gua cuba sedikit sebanyak untuk membabitkan diri dalam apa jua bidang yang menyumbang ke arah itu. Sapa-sapa yang follow perjalanan karier dan blog gua, sudah sedia tahu yang gua juga kadang-kadang singgah ke universiti untuk bersyarah. Ya, gua seorang pensyarah jalanan yang tiada tauliah! Memang licik.

Kalau semester lepas, final assesment adalah tugasan membikin short filem; ini tahun pulak adalah tugasan akhir yang berjudul:
'
PROJEK SUPERHERO MALAYSIA'.

Amacam? Ada best ka?!


Main lecturer kelas COMMUNICATION DESIGN & PROFESSIONAL PRACTISE Degree Part 3, Printing Chapter, School of Art and Design iaitu Encik Roy. Shaari Sulong dijemput dengan Camera Boy iaitu Mazli Ibrahim untuk menjadi juri profesional. Akhirnya, dapat jugak gua suruh dia ambik gambar tanpa disuruh. Syabas Gayour! Lu memang hero.

Yang kiri sekali tu, Pekin Ibrahim. Salah satu juri profesional jemputan jugak. Dia ni pelakon. Kalau petang-petang bukak TV3 tu atau bukak mana-mana drama swasta, adalah muka dia kat situ. Roy, Aie dengan Gayour tengah prepping dan warm up sebelum assesment bermula.

Group first sekali present superhero nama RENTAP. Yang berdiri tu, tak silap gua nama dia Jon selaku ketua kumpulan. Best idea ni.

Diorang siap bikin flyer, cinema pamplet dengan komik. Ada effort nak dapat markah lebih. Real! Real!

Ni sedikit sedutan komik tu. Click la kat gambor ni kalau nak tengok besor sikit.

What the hell?! Merchandise RENTAP !? Ni yang buat gua segan ni masa belajar dulu. Bebudak sekarang mewah(rajin) bukan main! Gua dulu buat assignment tangkap muat aje... nak lebih-lebih, bukannya ada wang ringgit sangat. Kalau ada pun, dengan sekelip nano-second dah lenyap buat joli. PTPN pun gua tak ambik. Rebel la katakan.

Superhero ni pulak namanya PEKAN. Radikal sungguh idea mereka. Gua impress. Impress dengan budak ni yang sporting dan dengan kakaknya sekali. Chaisss!!!

Merchandise PEKAN berbentuk gula-gula vitamin, bookmark dan lain-lain. Sekali lagi, rajin dan bersungguh-sungguh.

Roy mencerna konsepsual PEKAN dalam bentuk komik. Gua mencerna time bila nak makan tengahari walhal baru aje lepas makan tengahari. Perut gua luarbiasa gersang hari tu.

Group favourite semua juri. Agak la sendiri sebab apa. Superhero ni namanya NYEMAH MULYA. Nak tau lebih lanjut, bacalah buku 1515 karya Faisal Tehrani. Mitos legenda weii hero ni, kata gua yang pun baru tau...

Presentation disusuli dengan persembahan merchandise NYEMAH MULYA: produk kecantikan dan kesihatan, poster dan macam-macam lagi. Bisnes minded betul.

Tetiba Gayour jadik super-serius. Aie pun terjebak jugak. Roy kena la serius. Pekin pun serius. Gua tak serius langsung sebab gua pengajar yang periang dan berjiwa rakyat.

Nahhh!!! Ini antara superhero paling hidup dan bernyawa itu hari. TANGGAL namanya! TANGGAALLLLLL!!.... TANGGAAAALLLL!!!!!

TANGGAL dan krew sedang cerita secret origin superhero ni. Dahsyat. Boleh tengah-tengah cerita ni, si TANGGAL ni boleh menjerit dan terpekik macam Leonidas ala-ala battle cry dalam cerita '300'. Ubun-ubun bergegar seketika jua...

TANGGAL dan merchandise-merchandisenya yang semmmppooooiii..... (baca style SINARAN PASSPORT KEGEMILANGAN).

DR. X! A mix between Bruce Banner/Hulk and The Spirit. Mistik jugak superhero ni. Pujian untuk model kerna bijak bergaya!

Konsep art untuk DR.X

Profail karakter Dr.X yang buat gua fikir, "Bebudak ni kalau gua kaya tahap Richard Branson, gua bawak naik G5 gua pegi Hollywood." Hati gua yang terbakar gara-gara Catwoman dan Hulk Ang Lee masih membara! Bazir US dolar sahaja.

Dah abis presentation semua, macam biasa ada taklimat penutup. Sepatah dua kata dari juri-juri profesional dan pensyarah. Ni tak sampai semua ni gambar-gambar ni. Gayour!! Come on... you Czarnian!!!? WHERE ARE THE REST OF THE GODDAMN PICTURES!!? Jangan bikin perhitungan krisis ini memuncak bak gunung Krakatoa! Put your metal on the pedal, mister!! CHAISSS!!!!

Untuk versi tak best langsung dan mengarut ntah hapa ntah, lantak lu orang la... klik sini

to be bersambung...

Ulasan

Nazim Masnawi berkata…
Aku bukan jealous, but this project looks kinda gay.
Tanpa Nama berkata…
mereka belum atau tak pernah buat superhero... so inilah rupa superhero bagi mereka. jangan berharap terlalu tinggi. saya sokong apa mereka buat... kerana itu adalah element design bukan sekadar crete superhero.
faizalmukhtar berkata…
[nazim]

yes. it is a gay project. not 'homosexual' gay, but meriangkan kinda gay.

mungkin sebab ada gayour. geddit? 'gay'-our... huhahah!
faizalmukhtar berkata…
[anonymous]

meh sini hantar invois. gua lupa berapa gua kena bayar lu untuk statement puji-pujian/backing-membacking ni. Chaisss!!!
gayour berkata…
saman malu atau mungkin penggunaan ISA akan dibuat kerana serangan peribadi yang jelas!

i don't wanna be a superfreakhero!
faizalmukhtar berkata…
[gayour]

saman malu: gua bayar. ansuran.

ISA: gua akan lolos dari gerigi besi!

I AM A GODDAMN SUPERHERO.
Tanpa Nama berkata…
ala.. cek faizal...
tkde pun gmbar langsuir sayer..
penat je pikir nama group..
Tanpa Nama berkata…
a'a la en.faizal..
Belang pon tade..
sedeynye...
=(
faizalmukhtar berkata…
[anak-anak didik ku..]

Sabar. Sabar wahai kalian. Inikan baru PART 1. Part 2 nanti menyusul lepas gua berdepan dengan Encik Gayour yang tak best tu!

Sabar yee?!
Tanpa Nama berkata…
ehem..ehem..alu cek faizal...
sedotan sedotan adiwira tkde ke?
yg benar,
heler a.k.a zikril
(tikaman keris dipusara bonda)
faizalmukhtar berkata…
[heler zikril]

...tungguuuu!!!
Tanpa Nama berkata…
ehem..ehem..
cek faizal tkde wat komik superhero ke? ble nak kuar projek superhero part 2.. tk saba nak baca komen nie..
heler..
Tanpa Nama berkata…
ehem..ehem..
wa.. adiwira dah nak setat..
camne ek gamaknye..
huh! sape orang jahatnye... tak dptku gmbarkan wajahnya..
ada klu skiet tak?
heler..
faizalmukhtar berkata…
[anak-anak didik ku]

sabar la jang oii!!

sementara tu, lu orang layan je la blog gua yang serba serbi ni. layan jangan tak layan...
Tanpa Nama berkata…
as'kum en.faizal..
thnks coz jd kitorgnye juri yg sporting..besh sgt la korng..
walaupun work sy xbp besh..
tp sy tetap enjoi..
first tyme wat supehero..
1 pnglmn yg besh+manis..

wat ever pun until now..
sy tetp baggo ngn work "Pekan" saya..
huhuhu...

-BeBa-
faizalmukhtar berkata…
[beba]

sama-sama, beb!

semua best. jangan gusar. lepas ni kalau dah jadi bintang, jangan lupa saya udah. okies?
salemy82 berkata…
Salam niaga..

Berkongsi info melalui blog adalah satu daripada cabang perniagaan di internet. Kredibiliti anda akan bertambah jika anda menggunakan alamat sendiri (www.faizalmukhtar.ws) berbanding alamat menumpang (www.faizalmukhtar.blogspot.com).

Tambahan, dengan menyewa domain name + web hosting dengan Global Domains International untuk hanya RM35/bulan.. anda mampu untuk berkongsi info seperti sekarang dan menjana pendapatan lumayan bersama GDI.. emm.. ;)

Salemy Amat Shah
http://website.ws/salemy82

P/s : Contoh blog saya yang kini bukan lagi menumpang : www.salemy.ws