LAPORAN HARI RAYA 2008 : BAHAGIAN KEDUA

OK. Kita sambung balik adventure kita pada episod yang lalu...


Raya kedua, keluar jalan malam. Mak gua start puasa 6, jadik kita kena respek dia. Bermakna, siang banyak dihabiskan dengan acara melayan rancangan TV yang disediakan sambil menanti tamu yang tak kunjung datang sebab semua ada kat kampung. Bila lepas buka itu malam, mak gua ada pesan: "Berubah la, Long. Kau tu dah tua. Nak kawin?"

Ey?! Berubah? Nak Kawin?? Mak gua ada ilmu tilik ke? Sufi betul.

Ah. Ok la, berubah la sikit. Jaga hati mak gua.

Nana, adik bongsu gua suka bawak kotak kasut letak duit raya dalam tu bila jalan rumah orang. Malam tu gua tarbiah sambil warning dia kecil-kecilan. Dia engkar. Maka berlakulah adegan rampasan. Haha! Gua jahat tapi niat gua murni.

Main 'Flash-Flash' depan rumah.

Bapak gua tak main. Gua budget dia tak suka Flash.

First stop, malam kedua. Rumah Atuk Rohiban. Ni barisan adik pompuan gua. Yang muka cebik tu Nana, kali ni baru lepas kena marah sebab minum sirap ngalahkan unta! Gua tenang buat muka pailang.

Gambar mentol. Saja ambik. Nampak 'art' sikit.

Atuk Rohiban ni otai. Dia dulu masa muda jual sayur naik basikal jepun dari Kampung Sijangkang sampai Klang, tak silap gua kat Meru ke, Kapar ke. Handal dan gagah. Gua ingat dia ni ada mencecah usia 80an. Tapi bahasa Jawa campur Melayu dia masih di tahap membanggakan. Muka anak laki dia sebijik macam P.Ramlee dalam 'Penarik Becha'.

Ni pulak rumah Wak Tuah. Ya, nama dia memang Tuah. Ini time gua bukak cerita pasal shooting kat Bazaar Sijangkang itu hari. Anak dia cakap depan rumah dia tahun bila ntah, banyak kali orang datang shooting. Buat drama ada, buat Kisah Benar pun ada. Cis! Ketinggalan gua rupanya. Tambah dia lagi, azan hari-hari yang kita tengok kat NTV7 tu pun, main shoot depan masjid kat simpang Batu 1 tu aje. Oh, patut la macam familiar.

Wak pulak cerita macam mana dia tebang pokok kelapa sawit lepas marahkan pokok kelapa sawit. Half way tebang, badan dia out-of-order selama 3 hari. Pastu bukak cerita Origin sikit-sikit. Sijangkang ni dah legend rupanya.

Atuk Amim. Atuk kedua malam tu aje yang hanya berkain pelikat berbaju kulit berhari raya selepas Atuk Rohiban. Mungkin 'in' kot tahun ni, trendy. Air cond pun best. Gua ingat next year gua nak cuba, tengok style lagi tak...

Tak sampai 5 minit, rombongan Mak Long pulak join kitorang. Makin kecoh nampaknya.

Ni sedara-sedara gua paling kacip masa kecik-kecik beraya kat kampung dulu. Banyak berjasa dalam hidup gua. Mereka telah mengajar gua ilmu menabung dalam kotak mancis semasa beraya, membikin dan memasang panjut, jurus kejuruteraan meriam dan mercun buatan sendiri, menjerat burung wak-wak dan ayam hutan, memancing depan rumah dan lain-lain lagi.

Paling di-ikhtiraf ialah gua telah menerima ijazah kedoktoran berbahasa Jawa daripada mereka. Terima kasih, guru-guruku. Selamat Dino Royo la, Podho-podho. Akeh-akeh Dingopuro yo?

Oh. Lupa nak inform. Atuk Amim satu-satunya atuk dalam sejarah ingatan gua yang memakai seluar jeans ketika beriadah mahupun bekerja, atuk lain gua taktau. Kata dia, ada 3 pasang lagi kat bilik dia tak tayang. Jeans yang judulnya Levi's, anak dia baru belikan untuk raya.

Ni rumah Wak Jono. Tambah lagi satu rombongan Mak Ucu gua. Kongres Persidangan Anak-Anak Jawa Mukim Sijangkang makin lebat dan padu! Gua hanya mengambil minit mesyuarat. Pak Long gua yang baju merah tu pengerusi sebab dia paling cool kat situ.

Budak-budak kalau datang raya, bukannya nak makan kuih raya sangat. Sampai clean and clear jajan dibuatnya setiap kali singgah rumah orang. Segan sungguh! Termasuklah gua yang membaham sama.

*Jajan - makanan rapu/ringan dalam Bahasa Ibunda.

Lagi satu persinggahan mandatori tatkala raya. Rumah Nenek Rewok. Dia ni PenglipurLara paling unggul sekitar kampung. Gua pun banyak berilmu dengan nenek ni. Kira dia ni taraf nenek saudara aje dengan gua. Tapi gua dah anggap macam nenek sendiri sebab sense of humor dia tinggi. Kalau duduk Hollywood, cepat popular dia ni. Akan ada satu soalan wajib dia akan tanya tiap tahun beraya, ianya berbunyi: " Mambang mana, Pejal?"

Baik. Sekian sahaja program laporan SINGGAH RAYA ini tahun.
Ingat! APA YANG PENTING: KERJEEESAAMAAAA!!!


Salamus dan adios. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin.

Ulasan

hey...ini aku berkata…
Lah panjang giler citer kau ek! Salam bro! Aku suka blog cam gini. Sempoi!
mambang?

muakakakakakakakkakakakakakakaka.

sampai jatuh kerusi aku gelak.
faizalmukhtar berkata…
[eh lu... sapa?!]

Ya. Aku pun suka blog macam ni. Memang sempoi. Tapi seriusnya, sapa lu? Selamat Hari Raya.
faizalmukhtar berkata…
[zeekster]

lu jangan main giler bahasa-bahasa coda Jawa ni. walaupun mambang tu maknanya awek tapi hidden enscription disebalik tu boleh memecah teori kerelatifan alam. peh! makan dalam, dud... gua cakap lu!!!
Deelaila berkata…
hah abg Pejal,mana mambang nye?? muahahaha..

sian nanana kena buli! u are such a bully bro!;p
faizalmukhtar berkata…
[lyla]

gua gerun siot ada mambang... tak caya tanya pendekar mustar! mambang mabuk minum branddiiii!!!!

nana tu yang selalu buli gua, lu mana taauuu??!! chaiss!