Makan-Makan Cari Jalan : Edisi Bolan Poasa ( BAHAGIAN SATU )

Ya. Salam bahagia tuan-tuan dan apa kabar puan-puan sa-kalian? Kita kembali sa-mula di dalam satu lagi kesah pengembaraan yang sa-mastinya sungguh dan amat sekali berwarna-warni gambar-gambarnya. Tanpa mambuang masa lagi, ayuh kita lehat dan tatapi akan cherita-cherita ini...


Ini dia gambar partama. Jelas kalihatan wajah-wajah sukacita ma-nunggu detik-detik mutakhir masa tiba-nya waktu barboka poasa.

Saya ma-nunjukkan tanda 'S', manakala-nya Tarakucha simbol 'A' dan Jimi itu dengan tanda 'H'. Jika digabongkan saudara-saudara, maka akan terlahir-lah perkataan 'SAH' bar-maksud soheh-nya waktu barbuka poasa! ( Sekali lagi tengok macam Hakka All-Blacks pun ada jugak )...

Namun ada-ada yang ragu-ragu akan rukyah ini. Maka bermacham-macham-lah tanda-tanda dan simbol-simbol tangan yang timbol. Padulik hapa aku... aku sudah lapar!

Dara-dara jelita yang barsama menjamu salera. Dari kiri : Nora yang Manja, Diana yang Mang-goda, Faizah yang Merah-manyala dan Ai yang Ntah-hapa-hapa! HAHA.

Ada lagi ropanya yang bersyak wasangka walaupun sodah masok waktu barbuka. Barangkali jam tangan-nya sodah kerosakan. Kesian akan kamu, Razel.

Isyarat jari-jamari itu menandakan barapa banyak sodah mareka mang-habiskan juadah mareka. Ai - 2, Lobak - 3. Ini bokan... saya olangi, bokan kaputsan moktamadnya! Di hujung sabalah kiri(tidak tarlihat penoh), Faizah sodah rabah kekenyangan dalam karakusan!
Manganangkan akan kakalahan pada hari itu --- ropanya pehak wanita lagi parkasa dari pehak lalaki dalam hal mambaham makanan!
Acara masih bar-tarusan walaupun aku sodah tiada disitu. Hanya ada barapa orang sahaja yang ma-naruskan parjuangan.
Tar-nyata pehak wanita labih barkuasa! Diana malampirkan strategi sa-tarusnya, Ai bar-sorak tanda satuju dan Faizah tidak putus-putus terus manghabiskan apa yang ada di meja buffet pada hari itu! Carol sa-laku pengerusi pasokan.
Lobak barpaling tadah dan bar-tukar pasokan. Sodah ketahuan aku akan taktik-nya itu. AAaaahhh!!!
Sa-bagai saorang yang mampunyai samangat kesokanan yang tinggi, aku tampil mam-barikan ocapan tahniah kapada pamanang. Ai kambang-koncop mangawal napas karna kapuasan dan kabanggaan. Lobak man-churi parhatian tatapi aku langsong tidak mambari parhatian kapada-nya.
Lenggang Mak Lemah ataupun dalam Bahasa Inggeris-nya --- VICTORY LAP ka-liling Summit! Lehat betapa aksi-nya mareka berkawat.
Babarapa hari sabalumnya. Sesi latehan kami di sa-buah warong Pizza. Tangh sadang mambuat lagak wam-up manakala Gecko bartapa ataupun 'ma-nurun'...
Yang lain-lain-nya dangan jurus-jurus dan buah-buah pukulan masing-masing. Bukti batapa tekunnya kami benar-benar mahukan ka-menangan.
Ini pula latehan di Warong Pelita. Cukup bar-tanaga Nanzo itu ya, tuan-tuan dan puan-puan! Aku mam-barikan tanda jempolan tangan untok menaikkan sa-mangat dan gelora nafsu makan sohabat sakalian. Tangh tidak parnah gagal dalam mam-barikan aksi yang sama sa-tiap kali di foto!
Kahilangan kata-kata untuk man-jalaskan gambaran ini. Namon yang pasti, ini bokannya par-hitungan yang terakhir untok pasokan-ku! Tunggu par-tambungan-par-tambongan yang sa-tarusnya!
TAMMAT SODAH?

Ulasan

ixora berkata…
ni bahasa melayu klasik ke?
(fenin2 lalat lps baca entri ni)
Tanpa Nama berkata…
pada suatu hari, "Ai Minah Ntah Ape Ape" telah paksa Azian "menonton" blog ini.

It's a nice one. Keep it up!
FaizalMukhtar berkata…
[ixora]

Ini adalah bahasa era pasca-kemerdekaan sebelum wujudnya gagasan idelogi Pendita Za'aba yang cuba menjadikan bangsa Melayu sebagai bangsa maju setanding bangsa-bangsa lain di dunia! Itu bukan pening --- itu kita namakan : transmutasi. HAHAHAHA!!!

[anonymous]

tq. I will keep everything up!
Tanpa Nama berkata…
Azian kata "hmmmm????"
FaizalMukhtar berkata…
[anonymous]

Then Azian should have a blog a show me! Ngahaha..
Tanpa Nama berkata…
oh my blog is very boring... nanti dah letak benda interesting sure i will let u in on where it is located hu hu... (i suspect it will be after i post pics of my presentation this sunday)
FaizalMukhtar berkata…
[anonymous]

the sooner the better... YOSHHH~!
Zid berkata…
Beshnyer tgk korang mamam ramai2 bulan remdan. Aku rindu suasana menunggu juadah berbuka bersama2 teman semoslem. Aku di sini berbuka sendirian sepanjang bulan... Hu hu hu perantauan....

Selamat Hari Raya kawan.
*swoooshh*
FaizalMukhtar berkata…
[zid]

Sebahagian dari pati perantau ialah perjuangan dalam menghadapi memori dan sentimen sedar dan bawah sedar.

...dan hasilnya nanti, amat 'pivotal' !