Puisi Mandala Sukmarasa.

Ke Markas Ungu

Semalam aku ke markas ungu
Lama mungkin tidak ku temu
Taulan handai yang ‘jauh’ itu
Bikin rasa tampaknya rindu
Jadi aku mujur ke situ
Lambai berjabat melerai rindu
Kali ini diri tetamu
Bukan anggota yang kala dulu

Banyak sudah yang jadi beza
Duduk dan tempat sini dan sana
Cuma satu serasa sama
Senyum mesra menarik jiwa
Untuk kita bicara sama
Soal hidup, tugas berita
Dulu sekarang yang mana apa
Kenapa, bila, mengapa dan siapa.

Gurau tawa lucu jenaka
Melerai rindu yang jauh di kata
Semuanya tampil sembah cerita
Aku tumpu tanda persona
Telatah kerenah pemecah lara
Namun segala tak kekal lama
Saujana lagi pandangan mata
Pintu diluar panca persila

Kelana ini harus meluru
Lain ketika kita ketemu
Pesan buat kamu dan kamu
Cekal usaha tak kira tentu
Yakin pada hari nan satu
Kita jumpa bukan seteru
Tapi bersama menuju mercu

Pada DIA pohonlah restu.

Selasa, April 10 2007
Lot 2 Jalan Sepana 15/3
Shah Alam.

Ulasan

niera berkata…
erk..nice poem and zaman ninja turtle u and me lain la huhu..time barrier perhaps ;p
thesandman berkata…
perhaps.

;D
Tanpa Nama berkata…
Buat pertama kalinya aku faham apa yang kau cuba sampaikan. Selalunya puisi ataupun karya yang kau tulis hanya kau saja yang faham maksudnya...selalunya...jangan marah ya, sebab pada aku sebuah tulisan yang bagus adalah bila isinya dapat dikongsi dengan semua orang, nampaknya kau sudah semakin bagus... ; )
thesandman berkata…
yang tidak difaham dan tidak sampai itu -
[tersirat.]

yang mudah difaham dan sampai itu - [tersurat.]

...diantaranya itu adalah 'langit dan bumi'.