MOMENTO MONDAY

( momento monday: Yang mana aku bercakap pasal aku dan aku sahaja. Sebuah isi tulisan-tulisan yang datang dari aku dan hanya untuk aku... ini adalah sebuah *solilokui )


" matahari menyelesaikan tugasnya
bulan marah kerana ia tak dapat memamerkan baju barunya
ia hanya dapat terlihat separuh

awan terlihat risih dengan suara bising
angin terus saja bertiup dengan riuh
bulan semakin marah

bintang datang dengan segala kehangatan
menambah keceriaan bagi baju bulan
bulan tersenyum manja. "


Hari ini aku terfikirkan tentang hari semalam dan esok lagi. Macam mana ya? Macam mana kalau kita merancang dan rancangan itu nampaknya sudah bertemu hasil tapi last-last minute tak menjadi. Apa yang biasanya kita harus buat dan apa tindakan sewajarnya untuk menghadapi kemungkinan itu?

Contohnya begini: Aku sudah berkira-kira untuk buat 'sesuatu' pada senario kewangan aku yang nampaknya lewat-lewat ini agak meruncing. Tiba-tiba, bila tepat masa gaji masuk... krisis yang tidak diundang - menyergah langsung! Tidakkah ini namanya membantutkan urusan hidup aku untuk ke depan? Satu lagi senario: Aku sudah siap-siap sedia bekerja kuat untuk memiliki 'itu tapi kecundang jugak tidak kesampaian hajat.

Kenapa?

Ya, macam biasa kita semua akan salahkan Isnin. Tapi aku sudah masak menyalahkan Isnin sebab Isnin tetap akan datang jugak lagi dan lagi dan lagi. Tenyata Isnin tidak salah tapi yang salah ialah orang-orang yang membuatkan hari Isnin semacam tak best. Alasan yang kerap diberi:

  1. Sabtu dan Ahad adalah dua hari yang cukup-cukup cinta dan seronok sesuai berehat,bersantai dan berseronok bagai. Isnin telah mematikan keindahan itu.
  2. Isnin hari mulanya minggu kerja dan bebanan dan tanggungjawab baru... dan mungkin juga yang tak berapa baru dan tertangguh
  3. Isnin tidak mungkin akan jadi hujung minggu dan hujung minggu tidak pernah cukup untuk orang-orang yang sudah bekerja.

HAH! Dont worry kalau ini semua tidak ada point-nya sebab memang disengajakan tulisan ini point-LESS. Jadi, kalau rancangan tidak menjadi: Apa yang perlu aku buat? Duduk diam dan layan komik macam malam-malam sebelumnya? Mungkin malam ini tidak. Malam ini aku akan 'buat' sesuatu lepas habis baca komik.

Aku ada rancangan lain.


*solilokui adalah gaya penulisan yang sangat bersifat personal. Berisi renungan, pengakuan dan kontemplasi untuk diri sendiri, namun dengan cara seolah-olah berdialog dengan orang kedua atau orang ketiga. Terkadang, digunakan juga untuk menyindir atau memberi nasihat kepada orang lain. Gaya solilokui digunakan untuk menghindari tulisan yang bersifat mendikte.

Ulasan