" fortress of solitude "

What really makes a man … a man ?it is the choices they made.
- Mike Mignola, Seed of Destruction


Now, this is it. Every morning when I get up from bed … the same thing has struck my head over and over again. But it seem that no matter how frequent or how often that same, usual surreal conscience hit me, it still don’t make any sense. That is until now.

You see, having an on and off again relationship with my inner complexity makes me not wanting to do this. Orang kata; takde makna pun. Sapa sebenarnya yang pedulik sangat kalau aku cakap benda2 ni pun?? Berapa kerat ajer yang betul2 nak dengar atau pasang telinga luas2?? Kalau ada yang pedulik atau amik ‘pot’ ; itu pun sebab diorang ada niat lain … dan biasanya niat diorang tak lain,tak bukan … memang secara totalnya berbaur ‘busuk’ (maknanya: nak ngodemkan atau pangkah ajer kerjanya!).There’s no point actually in doing this, rhetorically speaking. I don’t do exposé, I don’t brag nor nag nor hog around telling sick pathetic story of life and top of it all … I don’t feel the need, at all to do such things.

Aku tau aku dah besar dan takyahlah korang susah2 payah nak bukak kamus dewan korang yang usang nan lusuh nak carik makna perkataan ‘dewasa’ tu pun … sebab korang semua pun dah cukup dewasa nak tau apa yang aku try nak apply kat sini. Dulu masa aku kecik ( … tak laa kecik mana pun ), aku pegi sekolah hari2 sambil pikir2 kosong - apa sebenarnya yang orang tua dok sibuk suruh anak diorang pegi sekolah belajar rajin2 tiap2 hari, sedangkan anak2 diorang ni yang pada pemikiran aku yang time tu tersangatlah shallownya nampak : geng2 aku yang secara pukul ratanya tak nampak pun sangat nak belajar sungguh2? ( aku tataulah geng2 lain sebab dulu kat sekolah kitorang dulu ada konco2 tertentu dengan misi2 mustahil kitorang sendiri … pathetic nak mampos!). Mostly yang datang sekolah pun nak jumpa member2, borak2 bodoh sambil gelak2 bangang macam esok dah tak jumpa lagi dah ( note : aktiviti ini masih lagi
dipraktikkan sampai sekarang oleh orang2 yang sama ), ada pulak yang sibuk nak jumpa awek sebab awek diorang satu kelas atau satu sekolah, yang takde awek tu pulak; sibuk buat2 rajin datang sekolah dan buat2 macho + kacak sebab ada awek pujaan diorang yang pada mentaliti mamat2 ni tadi harus di`tackle` dengan jayanya, ada separuh yang lain tu pulak datang sekolah sebab memang mak bapak diorang suruh ( kalau tak gi kang kena bambu atau pun sebat ), ada pulak yang memang datang sebab kalau tak hadir diorang tak nampak `rugged` ataupun `fit` ngan society setempat ( atau dengan lebih tepat lagi dengan penggunaan prosa kasar lagi kurang hajar : sapa tak nak gi sekolah memang diklasifiksikan sebagai bengap !!! ). Tak nafi jugak, ada puak2 lain tu memang betul2, benar2 dan sungguh2 nak belajar dan menuntut ilmu sebab ingin ke menara gading sedangkan mereka semua sedar yang menara yang ingin mereka pergi itu tidaklah berbentuk gading ataupun tidak ada satu pusat pengajian tinggi dan universiti di muka bumi ni pun yang namanya University of Gading ataupun menawarkan kursus yang melibatkan gading (sorry,terbuat lawak bangang … salah aku). So, maknanya … sekolah tu bukanlah tempat belajar ajer sebenarnya tapi tempat untuk berbagai-macam aktiviti2 serta propaganda2 dan agenda2 ntah hapa-hapa bagi budak2 sekolah yang memang tak tau apa nak buat dengan masa muda mereka yang pada hemat aku yang vulnerable ni sangatlah preciousnya. And come to think of it, nasihat orang2 tua yang mengharap anak2 diorang tu belajar dengan bersungguh2 actually tak lengkap dan tak akan masuk dalam kepala hotak ni sampai bila2 selagi tak disampai dengan betul.

To be precise, yang selayaknya nasihat yng patut diberikan ialah : “ … pegi sekolah tu belajarla rajin2, jangan dok ikut kawan2 sangat sebab nasihat mak bapak diorang tu maybe tak sama ngan nasihat aku sebab tu aku bagi nasihat yang tak sama macam mak bapak diorang, jangan korang buang masa tak tentu arah … esok2 kang nak jadi orang susah sebab ramai sangat dah orang kat luar sana nama aje orang,rupanya aje macam orang tapi sebenarnya tak sama langsung macam orang daaahh!! … sendiri mau ingat laa,aku ni orang tua kau. Kang aku tak bagitau kang nampak sangat aku ni tak sayang kau,paham tak??! ”. Jadinya dengan maka itu, ada sedikit kesedaran supaya member2 aku ni takkan anggap mak bapak diorang membebel tapi sebaliknya memberi nasihat yang cukup concise lagi direct. Ni sekarang bila dah abis sekolah dan tamat pengajian aku sebagai seorang student, aku realise masih ada lagi kawan2 aku (campur ngan `musuh2` aku) yang still tak complete kitaran homo sapien diorang, apa lagi nak jadi super sapien (lawak bangang lagi). Sesedap rasa je nak pangkah2, condemn2 denga kutuk2 orang; macamlah diorang ingat diorang ni best sangat. Memanglah tak diajar mata pelajaran ataupun subjek `Pendidikan nak jadi Orang` kat sekolah sebab mesti orang2 kat kementerian sinun cakap … “ takkan itupun nak kena hajar, apa itu pun tak reti2 lagi ker?” . The thing here, ladies and gentlemen is … just think, for once ; what is it that make us … us? --- What really makes a man … a man? Is it the level of education that were programmed and implanted by our parents since we were infant?is it the grade of our self-consciousness from deep within? Or is it just that we prefer being neglectful and not being bothered by other people’s mindset?

Honestly, I do believe in totality ( … yang ni korang boleh bukak kamus ) but I’m definitely against the idea of perfectibility. The saying `nobody’s perfect` really makes real sense, you know. This is no crap talk. And im staying, no matter how long this crusade will take.These are a few lines to ponder. Its by a friend of a friend of mine --- ( … im not sure their real names anymore but they’re ok ). They’re arguably very artistic, making poetic music. if im not mistaken … poetically `phat.

And I leave for later.


` Solitude to look at life from different angles.
Thoughts strangle, my mind is suffocating and the truth quest`
…im making clear that I ain’t even trying to preach here
but sharing thoughts I hope I can find a little peace here.
I thank a love for blessing me to be creative.
So here’s a dissing me for being non-appreciative
…look at the past time, I wish I was born again
so I can ratify my mistakes and wrong-doings
…before my story ends; I aint no ready muffing,
trying to sound as a holy man
…but if I tried to be a better person
Now, I probably can. `


Ulasan